O avanço da inteligência artificial como mediadora educacional na perspectiva contemporânea e global

Authors

  • Dostoiewski Champangnatte Faculdade do Instituto Projeção, Centro Universitário Alves Faria, Centro Universitário Mais
  • Cádimo Carvalho do Nascimento Centro Universitário Mais (Unimais)

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2372-2418

Keywords:

Inteligência Artificial, Educação, Realidade Aumentada

Abstract

Artificial intelligence (AI) is a central element in the restructuring of contemporary educational processes, acting as a mediator between teachers, students, and curriculum. Reports from the OECD and UNESCO highlight the inadequacy of educational systems in keeping up with the demands of the 21st century, highlighting the limited formal integration of AI in basic education. Its inclusion must transcend the technical dimension, incorporating ethical, social, and interdisciplinary perspectives.

Applications such as Intelligent Tutoring Systems, data mining, augmented reality, and serious games exemplify AI's potential for personalizing teaching, identifying gaps, and promoting active learning. Experiences from countries such as South Korea, Portugal, and the United Kingdom, as well as Brazilian initiatives (Piauí, UFG, Goiás), illustrate different modalities of curriculum implementation.

However, challenges persist: the risk of widening inequalities, plagiarism, algorithmic bias, and privacy. Therefore, the adoption of AI requires public policies, digital infrastructure, and critical teacher training, ensuring equity and sustainability in the educational process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.

OCDE. What students learn matters: towards a 21st century curriculum. Paris: OCDE, 2020. DOI 10.1787/d86d4d9a-en. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/what-students-learn-matters_d86d4d9a-en.

OCDE. Open government data report: enhancing policy maturity for sustainable impact. Paris: OCDE, 2019. DOI 10.1787/12ea5027-en. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/governance/rapport-sur-les-donnees-ouvertes-publiques_12ea5027-fr#page1.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Tradução: Ricardo Corrêa Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

PEDRÓ, Francesc et al. Artificial intelligence in education: challenges and opportunities for sustainable development. Paris: Unesco, 2019.

Pereira, João. Infraestrutura tecnológica e desigualdade na educação. São Paulo: Tecnologias Educacionais, 2022.

PIAUÍ. Secretaria de Estado de Educação do Piauí. Piauí será o primeiro estado a incluir inteligência artificial no currículo escolar. Teresina: Seduc, 2023. Disponível em: https://www.pi.gov.br/noticia/piaui-sera-o-primeiro-estado-a-incluir-inteligencia-artificial-no-curriculo-escolar.

SÃO PAULO (Estado). FREITAS, Aline. Governo de SP avalia utilizar inteligência artificial para 'aprimorar' conteúdo digital nas escolas estaduais. G1, São Paulo, 17 abr. 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2024/04/17/governo-de-sp-avalia-utilizar-inteligencia-artificial-para-aprimorar-conteudo-digital-nas-escolas-estaduais.ghtml.

UNESCO. Currículos de IA para a educação básica: um mapeamento de currículos de IA aprovados pelos governos. Paris: Unesco, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380602_por.

UNESCO. Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. Paris: Unesco, 2021. Disponível em:

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386510_spa?posInSet=1&queryId=f65f4d61-dc5e-4189-9b28-fba3d630fded.

UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação: a tecnologia na educação: uma ferramenta a serviço de quem? Paris: Unesco, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por.

VERISSÍMO, Walisson. Pioneiros da inteligência artificial: primeira turma da UFG se forma com projetos inovadores e R$ 1,3 milhão em renda. O Popular, Goiânia, 14 fev. 2024. Cidades. Disponível em: https://opopular.com.br/cidades/primeira-turma-de-inteligencia-artificial-se-forma-na-ufg-1.3109338.

VICARI, Rosa Maria et al. Inteligência artificial na educação básica. São Paulo: Novatec Editora, 2023. E-book.

Published

2025-09-09

How to Cite

Champangnatte, D., & Nascimento, C. C. do. (2025). O avanço da inteligência artificial como mediadora educacional na perspectiva contemporânea e global . INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 2372–2418. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2372-2418

Issue

Section

Original Article