DIGITAL DIPLOMA AND DIGITAL TRANSFORMATION IN HIGHER EDUCATION: CRITICAL THEORETICAL ESSAY
ENSAIO TEÓRICO CRÍTICO
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2164-2174Keywords:
Educação Superior, Documentação, Tecnologia Digital, Cultura Organizacional.Abstract
Digital transformation in Brazilian higher education advances through regulatory and technological initiatives that reshape academic, administrative, and cultural processes. Among these measures, the digital diploma stands out, regulated by Ministry of Education Ordinances No. 330/2018, 1,095/2018, and 554/2019, conceived as a native-digital document with full legal validity. The digital diploma aims to reduce costs, enhance document security, and prevent historical frauds, but also imposes cultural and technological adaptation challenges on Higher Education Institutions (HEIs). Objective: To critically analyze the digital diploma as an expression of digital transformation in Brazilian higher education, discussing its potentials and limitations from the perspective of organizational culture, academic governance, and ethical implications, in dialogue with recent experiences of incorporating Artificial Intelligence (AI) in higher education. Methodology: This is a theoretical-critical essay, based on documentary analysis of MEC ordinances, a narrative review of national and international literature on digital diplomas, digital transformation, and institutional culture, and the incorporation of recent studies on AI in higher education. The discussion was structured into thematic categories: regulation and governance, efficiency and sustainability, organizational culture, and ethical challenges. Conclusion: The digital diploma represents a significant innovation, but its effectiveness depends on ethical governance policies, investment in infrastructure, and institutional cultural changes. Similar to AI, the digital diploma shares dilemmas related to equity of access, cultural resistance, and risks of commodification, indicating that digital transformation in higher education must be understood as a multifaceted process that articulates technology, culture, regulation, and humanistic values.
Downloads
References
ASSMANN, H. Redes digitais e metamorfose do aprender. Petrópolis: Vozes, 2005. https://idoc.pub/documents/assman-hugo-redes-digitais-e-metamorfose-do-aprenderpdf-klzz3kz7o7lg
COSTA, R.; SILVA, M.; FREITAS, L.; ALMEIDA, J. Uso não financeiro de blockchain: um estudo de caso sobre o registro, autenticação e preservação de documentos digitais acadêmicos. Anais do Workshop em Blockchain: Teoria, Tecnologias e Aplicações (WBlockchain), Salvador, p. 45-56, 2018. https://www.researchgate.net/publication/325544374_Uso_Nao_Financeiro_de_Blockchain_Um_Estudo_de_Caso_Sobre_o_Registro_Autenticacao_e_Preservacao_de_Documentos_Digitais_Academicos
DUBROWSKY, A. Transformação digital nas instituições privadas de ensino superior brasileiras: proposta para autenticação de diplomas digitais de graduação por meio de blockchain. São Paulo: FGV, 2019. https://repositorio.fgv.br/items/e0b3a558-a8cd-4a4e-9a60-e3a763593c55/full
LOPES JUNIOR, J. E. G.; FERREIRA, T. S.; NEVES, E. A.; PINHEIRO, D. G. M.; SOUSA, F. W. C. S.; MELO, D. N. B.; SANTOS, C. N.; SILVA, M. C. Inteligência Artificial no ensino superior: avanços, desafios éticos e contribuições para a excelência acadêmica. Caderno Pedagógico, Curitiba, v. XX, n. X, p. 01-20, 2024. DOI: 10.54033/cadpedvXXnX. https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/18347
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portaria nº 330, de 5 de abril de 2018. Dispõe sobre a emissão de diplomas digitais. Brasília: MEC, 2018. https://www.gov.br/conarq/pt-br/legislacao-arquivistica/portarias-federais/portaria-no-330-de-5-de-abril-de-2018
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portaria nº 1.095, de 25 de outubro de 2018. Dispõe sobre expedição e registro de diplomas de cursos superiores. Brasília: MEC, 2018. https://uploads.teachablecdn.com/attachments/IWv551nR4pq7iOXWLcpA_Port-MEC-1095-2018-10-25.pdf
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Portaria nº 554, de 11 de março de 2019. Dispõe sobre o diploma digital. Brasília: MEC, 2019. https://cep.ufopa.edu.br/media/file/site/proen/documentos/2024/0578561e7af2c192c5d0e5eb6967d3b2.pdf
XAVIER, I.; CHANAN-SILVA, P. C.; GARCIA, G. Transição regulatória da educação superior privada, com ênfase na possibilidade da autorregulação, e implicações nas IES e nos currículos de graduação. Estudos: Revista da ABMES, Brasília, v. 32, n. 44, p. 87-97, 2020. https://abmes.org.br/arquivos/publicacoes/RevistaEstudos44.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jose Evaldo Gonçalves Lopes Junior, Mirele Cavalcante da Silva, Gerusa Matias dos Santos, Thales Henrique Silva Costa, Eduardo de Almeida e NEVES, Denise Gonçalves Moura Pinheiro, Francisca Waleska Costa da Silva Sousa, Thiago Silva Ferreira, Janote Pires Marques, Bruna Germana Nunes Mota

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.