A POLÍTICA DE EDUCAÇÃO INFANTIL EM MANAUS E A JUDICIALIZAÇÃO DO DIREITO À CRECHE
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2299-2316Keywords:
Early Childhood Education, Nurseries, Public Civil Action, Judicialization, Public Policies, ManausAbstract
This article analyzes early childhood education policy in Manaus through the Public Civil Action (ACP) filed in 2014 by the Public Prosecutor’s Office of Amazonas State and Silva’s doctoral thesis (2021). The aim is to understand how the judicialization of the right to nursery education emerges as a response to the city’s historical omissions, articulating legal grounds, budgetary analysis, and theoretical frameworks such as the policy cycle (BALL; BOWE, 1992; BALL, 1994) and the concept of subjective public right (CURY, 2002; 2008). It is argued that the ACP represents a paradigmatic case of structural judicialization, which exposes both the insufficiency of municipal policies and the limits of the Judiciary in fully guaranteeing children’s rights. It concludes that overcoming the deficit requires budgetary priority, territorial planning, and political commitment, otherwise the right will continue to be guaranteed only by external pressures.
Downloads
References
BALL, S. J. Education Reform: A Critical and Post-structural Approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
BALL, S. J.; BOWE, R. Subject Departments and the ‘Implementation’ of National Curriculum Policy. Journal of Curriculum Studies, v. 24, n. 2, 1992.
CAMPOS, M. M. A política de educação infantil no Brasil: a busca pela universalização com qualidade. Cadernos de Pesquisa, 2009.
CAMPOS, M. M.; ROSEMBERG, F.; FULLGRAF, J. Alfabetização e educação infantil no Brasil: história e políticas. São Paulo: Cortez, 2006.
CURY, C. R. J. Direito à educação: direito à igualdade. Cadernos de Pesquisa, 2002.
CURY, C. R. J. A educação básica como direito. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE JR., Américo Bedê. Controle judicial das omissões do poder público. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2007.
HADDAD, L. Educação infantil: muitos olhares, um só objetivo. São Paulo: Cortez, 2006.
HADDAD, L.; FARIA, A. L. G. (org.). Educação infantil e qualidade: políticas e práticas. Campinas: Autores Associados, 2007.
PIOVESAN, F. Direitos humanos e o direito constitucional internacional. São Paulo: Saraiva, 2012.
SARMENTO, D. A ponderação de interesses na Constituição Federal. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2007.
SILVA, D. X. Políticas Públicas de Educação Infantil: Creches municipais da cidade de Manaus. Tese (Doutorado em Educação) — UERJ/UEA, 2021.
VASCONCELLOS, V. M. R. Infância e políticas públicas: desafios contemporâneos. Rio de Janeiro: UERJ, 2013.
MINISTÉRIO PÚBLICO DO ESTADO DO AMAZONAS. ACP nº 0603404-34.2014.8.04.0001. 28ª Promotoria IJ Cível. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Xavier da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.