The Role of Dentistry in the School Health Program (PSE): Strategies for Promoting Oral Health and Preventing Harms in Children and Adolescents

Authors

  • Marcos Gustavo Oliveira da Silva
  • Maria Josilaine das Neves de Carvalho
  • Cinthia Natali Pontes dos Santos
  • Évelin Moraes da Silva Malinosky
  • Felipe Garcia Heiderich Segundo
  • Túlio Rodrigues Valença
  • Thalita Augusta Amorim Santos
  • Danielle da Silva Lira Torres
  • Daiane Coimbra Pacheco
  • Valdinei Maués Pantoja

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p1074-1086

Keywords:

Oral Health; Health Promotion; School Health Program; Dentistry; Child; Adolescent.

Abstract

Established by the Brazilian Federal Government in 2007, the School Health Program (PSE) aims to promote health and prevent harm among basic education students through intersectoral coordination between the health and education sectors. In this context, dentistry plays a strategic role, especially in promoting oral health and early prevention of conditions such as dental caries and periodontal diseases. This integrative review aimed to analyze dental strategies within the PSE, focusing on prevention, health education, and inclusion of vulnerable populations, particularly People with Special Needs (PSN). The search was conducted in SciELO, LILACS, BVS, and PubMed databases, covering publications from 2010 to 2025. Results indicated that actions such as supervised brushing, topical fluoride application, educational activities, and regular screenings are effective in reducing oral issues and strengthening bonds among professionals, students, and schools. However, challenges remain regarding intersectoral coordination, professional training, and PSN inclusion. It is concluded that effective dentistry involvement in the PSE is essential to promote healthy habits, equity, and quality of life among children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

HADDAD, A. S.; TAGLE, E. L.; PASSOS, V. A. B. Momento atual da Odontologia para Pessoas com Deficiência na América Latina: situação do Chile e do Brasil. Rev. Assoc. Paul. Cir. Dent. vol. 70, n. 2, 2016.

LOPES, I. E.; NOGUEIRA, J. A. D.; ROCHA, D. G. Eixos de ação do Programa Saúde na Escola e Promoção da Saúde: revisão integrativa. Saúde debate, v. 42, n. 118, p. 773-789, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Saúde Bucal. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde; Ministério da Educação. Programa Saúde na Escola: relatório de gestão 2015. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.

COSTA, A. R. et al. Impacto das ações preventivas na saúde bucal de escolares: uma revisão. Revista Brasileira de Saúde Bucal, v. 18, n. 2, p. 123-134, 2021.

COSTA JUNIOR, J. P. et al. Inclusão de Pessoas com Necessidades Especiais no Programa Saúde na Escola: desafios e perspectivas. Revista de Saúde Pública, v. 55, p. 45, 2021.

FERREIRA, M. C. et al. Promoção da saúde bucal na infância: estratégias educativas no ambiente escolar. Revista de Odontologia Contemporânea, v. 14, n. 1, p. 89-98, 2020.

FRAZÃO, P. et al. Metodologias lúdicas no ensino de saúde bucal: um estudo de caso. Revista Latino-Americana de Saúde Bucal, v. 22, n. 3, p. 201-210, 2024.

MENDES, K. D.; SILVEIRA, R. C.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008.

MORAES, M. A. et al. Determinantes sociais e a prevalência de cárie em escolares. Revista de Epidemiologia e Saúde Pública, v. 24, n. 2, p. 99-107, 2020.

PEREIRA, M. R. et al. Análise do plano nacional dos direitos das pessoas com deficiência: plano viver sem limites. Revista Observatório de la Economia Latinoamericana. v. 23, n. 1, p. 1-11, 2025.

OLIVEIRA, F. S. et al. Saúde bucal e rendimento escolar: uma análise integrativa. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 7, p. e00123420, 2020.

SANTOS, L. M.; COSTA, M. R. Intersetorialidade entre saúde e educação no Programa Saúde na Escola: avanços e desafios. Revista Brasileira de Educação em Saúde, v. 15, n. 1, p. 60-68, 2021.

SILVA, M. G. O et al. A integração ensino-serviço na formação em odontologia na Estratégia Saúde da Família no Município de Caruaru-PE. Revista FT, v. 29, ed. 141, 2024.

SANTOS, L. M. et al. Monitoramento e avaliação das ações odontológicas no PSE: um estudo de caso. Revista de Políticas Públicas em Saúde, v. 8, n. 2, p. 150-160, 2020.

SIQUEIRA, R. C. et al. Estratégias educacionais para promoção da saúde bucal em adolescentes: revisão sistemática. Revista de Odontologia da Universidade Cidade de São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-55, 2019.

SILVA, T. R. et al. Atendimento odontológico inclusivo no Programa Saúde na Escola: análise crítica das práticas atuais. Revista Brasileira de Odontologia Social, v. 13, n. 1, p. 33-42, 2025.

VASCONCELOS, P. M. et al. A importância da articulação intersetorial para o sucesso do PSE. Saúde e Sociedade, v. 30, n. 1, p. 100-109, 2021.

Published

2025-08-04

How to Cite

Silva, M. G. O. da, Carvalho, M. J. das N. de, Santos, C. N. P. dos, Malinosky, Évelin M. da S., Segundo, F. G. H., Valença, T. R., … Pantoja, V. M. (2025). The Role of Dentistry in the School Health Program (PSE): Strategies for Promoting Oral Health and Preventing Harms in Children and Adolescents. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 1074–1086. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p1074-1086

Issue

Section

Literature Review