O avanço da inteligência artificial como mediadora educacional na perspectiva contemporânea e global
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2372-2418Keywords:
Inteligência Artificial, Educação, Realidade AumentadaAbstract
Artificial intelligence (AI) is a central element in the restructuring of contemporary educational processes, acting as a mediator between teachers, students, and curriculum. Reports from the OECD and UNESCO highlight the inadequacy of educational systems in keeping up with the demands of the 21st century, highlighting the limited formal integration of AI in basic education. Its inclusion must transcend the technical dimension, incorporating ethical, social, and interdisciplinary perspectives.
Applications such as Intelligent Tutoring Systems, data mining, augmented reality, and serious games exemplify AI's potential for personalizing teaching, identifying gaps, and promoting active learning. Experiences from countries such as South Korea, Portugal, and the United Kingdom, as well as Brazilian initiatives (Piauí, UFG, Goiás), illustrate different modalities of curriculum implementation.
However, challenges persist: the risk of widening inequalities, plagiarism, algorithmic bias, and privacy. Therefore, the adoption of AI requires public policies, digital infrastructure, and critical teacher training, ensuring equity and sustainability in the educational process.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2011.
OCDE. What students learn matters: towards a 21st century curriculum. Paris: OCDE, 2020. DOI 10.1787/d86d4d9a-en. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/what-students-learn-matters_d86d4d9a-en.
OCDE. Open government data report: enhancing policy maturity for sustainable impact. Paris: OCDE, 2019. DOI 10.1787/12ea5027-en. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/governance/rapport-sur-les-donnees-ouvertes-publiques_12ea5027-fr#page1.
LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Tradução: Ricardo Corrêa Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
PEDRÓ, Francesc et al. Artificial intelligence in education: challenges and opportunities for sustainable development. Paris: Unesco, 2019.
Pereira, João. Infraestrutura tecnológica e desigualdade na educação. São Paulo: Tecnologias Educacionais, 2022.
PIAUÍ. Secretaria de Estado de Educação do Piauí. Piauí será o primeiro estado a incluir inteligência artificial no currículo escolar. Teresina: Seduc, 2023. Disponível em: https://www.pi.gov.br/noticia/piaui-sera-o-primeiro-estado-a-incluir-inteligencia-artificial-no-curriculo-escolar.
SÃO PAULO (Estado). FREITAS, Aline. Governo de SP avalia utilizar inteligência artificial para 'aprimorar' conteúdo digital nas escolas estaduais. G1, São Paulo, 17 abr. 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/noticia/2024/04/17/governo-de-sp-avalia-utilizar-inteligencia-artificial-para-aprimorar-conteudo-digital-nas-escolas-estaduais.ghtml.
UNESCO. Currículos de IA para a educação básica: um mapeamento de currículos de IA aprovados pelos governos. Paris: Unesco, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380602_por.
UNESCO. Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. Paris: Unesco, 2021. Disponível em:
UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação: a tecnologia na educação: uma ferramenta a serviço de quem? Paris: Unesco, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por.
VERISSÍMO, Walisson. Pioneiros da inteligência artificial: primeira turma da UFG se forma com projetos inovadores e R$ 1,3 milhão em renda. O Popular, Goiânia, 14 fev. 2024. Cidades. Disponível em: https://opopular.com.br/cidades/primeira-turma-de-inteligencia-artificial-se-forma-na-ufg-1.3109338.
VICARI, Rosa Maria et al. Inteligência artificial na educação básica. São Paulo: Novatec Editora, 2023. E-book.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dostoiewski Champangnatte, Cádimo Carvalho do Nascimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.