Webquest como Estratégia Didática para a Problemática dos Conceitos Químicos e a Promoção da Aprendizagem Significativa

Authors

  • Tiarles Rosa dos Santos Universidade Franciscana (UFN)
  • Débora Fioravante da Silveira Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Josiéli Demetrio Siqueira Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Letícia Callegaro Brudi Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p235-253

Keywords:

Webquest, Química, Aprendizagem significativa, Tecnologias educacionais

Abstract

This study investigates the potential of the Webquest methodology in Chemistry teaching as a strategy to promote meaningful learning. The research was conducted with students from the 3rd year of Integrated High School, using an action research approach. The Webquests were developed based on everyday situations and applied over two school terms, culminating in the creation of a Chemistry Newspaper. The methodology encouraged student protagonism, group cooperation, and the connection between theory and practice, fostering knowledge construction through critical reflection and guided internet use. The results showed increased student engagement, improved understanding of chemical concepts, and greater interest in the subject. The proposal proved effective in transforming traditional pedagogical practices and integrating digital technologies into the educational context, as supported by authors such as Dodge (1995), Ausubel (1982), and Tripp (2005).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BARATO, J. N. Webquest – Uma nova ferramenta de aprendizagem. São Paulo: SENAC-SP, 2004.

CLARKE, J. H. Causal modeling: An alternative to path analysis. Journal of Educational Measurement, v. 27, p. 1–15, 1990.

DEMO, P. Educar pela pesquisa. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

DODGE, B. Webquests. San Diego State University. 1995. Disponível em: http://webquest.sdsu.edu . Acesso em: 02 mar. 2024.

DODGE, B. Some Thoughts About WebQuests. San Diego: SDSU, 1999.

FERREIRA, J. W. Informática e educação: um panorama. Revista Ciência e Educação, v. 5, n. 2, p. 781-791, 1998.

FILATRO, A. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia em sintonia. São Paulo: Senac, 2003.

GUDWIN, R. R. Atividades de aprendizagem ativa. Campinas: Unicamp, 2013.

JOLY, M. C. Educação e informática: contribuições à prática pedagógica. São Paulo: Cortez, 2002.

LLORENS, F.; CAPDEFERRO, N. Uso de redes sociais em processos educacionais. Revista Ibero-Americana de Educación, Madrid, n. 55, p. 1-12, 2011.

MAGGIO, M. A tecnologia educacional e a pedagogia do aprender. Revista Brasileira de Educação, v. 4, n. 11, p. 9-18, 1997.

MARZANO, R. J. Dimensions of Thinking: A Framework for Curriculum and Instruction. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 1988.

PAIVA, V. L. M. O uso da Web no ensino de línguas. Revista Virtual de Estudos da Linguagem, v. 2, n. 1, p. 45-58, 2001.

ROCHA, A. M. C. Webquests no Ensino de Ciências: uma proposta para a sala de aula. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 245-260, 2007.

SILVA, L. R. da et al. As TICs no cotidiano escolar: potencialidades e desafios. Revista Educação & Tecnologia, v. 10, p. 19-27, 2005.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia?. São Paulo: Loyola, 2005.

TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas para a aprendizagem. São Paulo: Papirus, 2001.

TAKAHASHI, T. Comunicação e educação: a mídia na prática pedagógica. São Paulo: Loyola, 2000.

TORRES, P. C. Webquest: metodologia colaborativa de aprendizagem. Revista Tecnologia Educacional, v. 32, n. 156, p. 48-54, 2004.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2025-07-09

How to Cite

Santos, T. R. dos, Silveira, D. F. da, Siqueira, J. D., & Brudi, L. C. (2025). Webquest como Estratégia Didática para a Problemática dos Conceitos Químicos e a Promoção da Aprendizagem Significativa. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 235–253. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p235-253

Issue

Section

Original Article