Drawing letters, telling stories and creating shapes: The power of interdisciplinary in the teaching-learning process in Brazilian Basic Education

Authors

  • Jeniffer Fernandes Teles
  • Kevin Cristian Paulino Freires
  • Micael Campos da Silva
  • Edinardo Aguiar do Nascimento
  • Maria da Conceição Vieira Damaceno Bitu
  • Denise Barbosa da Silva
  • Priscila Cordeiro da Costa Machado
  • Francisco Pereira de Andrade
  • Heloísa Peres Albano
  • Francisco Damião Bezerra

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2022v11n2p109-127

Keywords:

arts, interdisciplinarity, language, mathematics, educational narratives, pedagogical practices.

Abstract

This study investigates the power of interdisciplinarity in the teaching-learning process in Brazilian Basic Education, with an emphasis on the articulation between language, narratives, visual arts and mathematics. Thus, interdisciplinarity is understood as a pedagogical approach that breaks with traditional curricular fragmentation, enabling the integration of knowledge and contributing to the comprehensive education of students, according to the guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC). In this context, the relevance of multiple languages ​​and sensitive experiences in the daily school routine is highlighted, especially in the early stages of education, in which there is greater curricular flexibility. In view of this, the research aims to analyze how interdisciplinary pedagogical practices can provide more meaningful and contextualized learning through creative experiences that involve drawing, storytelling and the construction of mathematical forms. To this end, a qualitative approach was adopted, based on bibliographic and documentary research, grounded in academic productions, and official documents that explore the integration between areas of knowledge. In view of this, the results indicate that interdisciplinarity, by articulating different fields of knowledge, favors the development of cognitive, communicative and socio-emotional skills, in addition to enhancing students' creativity and protagonism. Thus, it is concluded that this approach contributes to a more inclusive, critical and sensitive pedagogical practice to the school reality, pointing out promising paths to overcoming educational inequalities and strengthening teaching work in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, D. A. da S.; PONTES, V. M. de A. Reflexões sobre a interdisciplinaridade na polivalência. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 56–67, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1266. Acesso em: 29 jun. 2025.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

DESLAURIERS, J. P.; KÉRISIT, M. O delineamento de pesquisa qualitativa. In: DESLAURIERS, J. P.; KÉRISIT, M. A pesquisa qualitativa: enfoques metodológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2023. p. 127-150.

FERREIRA, D. C. L.; OLIVEIRA, R. de C. de S.. Arte na interface da educação infantil: as contribuições do desenho e da pintura para o ensino e aprendizagem. 2023. Monografia (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual do Maranhão, Centro de Estudos Superiores de Timon, Timon, 2023.

FREIRES, K. C. P. et al. Reformulando o currículo escolar: Integrando habilidades do século XXI para preparar os alunos para os desafios futuros. Revista fisio&terapia, v. 28, p. 48-63, 2024. Disponível em: https://revistaft.com.br/reformulando-o-curriculo-escolar-integrando-habilidades-do-seculo-xxi-para-preparar-os-alunos-para-os-desafios-futuros/. Acesso em: 29 jun. 2025.

FREIRES, K. C. P.; COSTA, C. B. S.; ARAÚJO JÚNIOR, E. A busca pela verdade: Uma revisão de literatura sobre as implicações histórico- sociais, conexões matemáticas e a concepção da teoria da árvore. 1. Ed. Iguatu: Quipá. V. 1. 60p, 2023.

GRAZZIOTIN, L. S.; KLAUS, V.; PEREIRA, A. P. M. Pesquisa documental histórica e pesquisa bibliográfica: focos de estudo e percursos metodológicos. Pro-Posições, Campinas, v. 33, e20200141, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0141. Acesso em: 29 jun. 2025.

LASAKOSWITSCK, R. Educação STEAM e a formação inicial de Professores: perspectivas e desafios para escolas brasileiras. Dialogia, [S. l.], n. 50, p. e27504, 2024. DOI: 10.5585/50.2024.27504. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/27504. Acesso em: 29 jun. 2025.

LOURDES, D. F. de. et al. A arte de contar histórias: desenvolvendo imaginação e linguagem na educação infantil. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S. l.], v. 16, n. 10, p. e5828, 2024. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/view/5828. Acesso em: 29 jun. 2025.

SILVA, G. M. da.; FRANÇA DE CARVALHO, O. Saberes docentes – (re)construção do conhecimento profissional do egresso de pedagogia: Abordagem interdisciplinar?. Argumentos Pró-Educação, v. 6, 21 dez. 2021. Disponível em: http://ojs.univas.edu.br/index.php/argumentosproeducacao/article/view/889. Acesso em: 29 jun. 2025.

SILVA, V. M. da.; SANT’ANA, C. de C.; SANT’ANA, I. P. Matemática e Arte na Educação Básica: Um olhar interdisciplinar a partir de uma Revisão Sistemática de Literatura. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/45169. Acesso em: 29 jun. 2025.

SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336. Acesso em: 29 jun. 2025.

TORQUATO, J. V. et al. A Base Nacional Comum Curricular e os entrelugares discursivos. 2023. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Linguística, Florianópolis, 2023.

Published

2025-07-03

How to Cite

Teles , J. F., Freires , K. C. P., Silva , M. C. da, Nascimento , E. A. do, Bitu , M. da C. V. D., Silva, D. B. da, … Bezerra , F. D. (2025). Drawing letters, telling stories and creating shapes: The power of interdisciplinary in the teaching-learning process in Brazilian Basic Education . INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 109–127. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2022v11n2p109-127

Issue

Section

Original Article