Africa in us: celebrating African origins and their influence on Brazilian culture

Authors

  • Magno Maciel da Silva Professor de Geografia e História – SEDUC-RO. Graduado em Licenciatura em Geografia – Centro Universitário ETEP. Graduado em Licenciatura em História – Centro Universitário ETEP. Pós-graduado em Metodologia do Ensino de Geografia e História - FIBMG. Pós-graduado em História e Cultura Indígena e Afro-brasileira – FACUVALE. Graduando em Gestão Pública pelo IFRO.
  • Vilma Rodrigues Chaves Professora de Língua Portuguesa e Arte – SEDUC-RO. Graduada em Licenciatura em Letras: Português/Espanhol e suas respectivas literaturas – UNITINS. Pós-graduada em Linguística aplicada ao Ensino de Português e Espanhol - FAROL
  • Claudia Harumi Kawanami Rocha Chefe de Seção Pedagógica – SEDUC-RO. Graduada em Licenciatura em Letras – UNITINS. Pós-graduada em Educação de Jovens e Adultos na Diversidade e Inclusão Social – IFRO. Pós-graduada em Linguística aplicada ao Ensino da Língua Espanhola – FAROL. MBA em Gestão Pública – FACUMINAS. Pós-graduada em Metodologia no Ensino de Arte – FAEL.

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n1p331-344

Keywords:

Black Consciousness; Afro-Brazilian Culture; Cultural Appreciation

Abstract

This article aims to present unprecedented results of the execution of an educational and cultural project, with a strong social character, carried out at the Estácio de Sá State School, in the Querência do Norte District, State of Rondônia. It is a multifaceted project that combines educational, cultural and social objectives, with a focus on raising awareness and valuing the African heritage in Brazil, working with education for diversity with a focus on the formation and information of citizens who are more aware and respectful of ethnic-racial diversity, based on the methodology of interdisciplinarity in search of meaningful learning through innovative and dynamic resources, the valorization of Afro-Brazilian culture is presented as a way of celebrating African contributions to the formation of Brazilian culture, working to raise awareness and combat racism and prejudice, seeking to provide subsidies for innovative experiences for the development of activities that provide debate on the prejudices still present in society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

20TH CENTURY STUDIOS. Hidden Figures. [S. l.]: 20th Century Studios. Disponível em: https://www.20thcenturystudios.com/movies/hidden-figures. Acesso em: 13 jun. 2025.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 140, n. 7, p. 1, 10 jan. 2003.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena", e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 145, n. 48, p. 1, 11 mar. 2008.

BRASIL, Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 12.519. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12519.htm.

Estrelas Além Do Tempo. Direção: Theodore Melfi. Produção: Donna Gigliotti et al. [S. l.]: 20th Century Fox, 2016. 127 min. Filme.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020, p. 60, adaptado.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva. 3. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

Published

2025-06-28

How to Cite

Silva, M. M. da, Chaves, V. R., & Rocha, C. H. K. (2025). Africa in us: celebrating African origins and their influence on Brazilian culture. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(1), 331–344. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n1p331-344

Issue

Section

Original Article