A EDUCAÇÃO DECOLONIAL E AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO (TICs): Ressignificando saberes a partir da literatura negra nas escolas

Authors

  • Natanael Vieira Universidade Estadual do Maranhão
  • Vinícius de Oliveira Cavalcante

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2022v11n2p05-23

Keywords:

Decolonial education; ICTs; Black literature.

Abstract

This research is based on an intersection between decolonial education, digital technologies, and black literature, emphasizing their importance in the contemporary educational context. Thus, it starts from a ratification that the school space still reproduces some Eurocentric practices that lead to the silencing of black and peripheral voices, outlining an idea of ​​​​resignification of the teaching and learning process. Thus, the main objective of this work was to investigate how the integration of Information and Communication Technologies (ICTs) with approaches to black literature can contribute to inclusive and socially engaged pedagogical practices. Accordingly, the methodology used was based on bibliographic paths, based on recent authors who discuss the theme of decoloniality, ICTs, and anti-racist education, the main ones being: Bento (2020); Costa (2020); Lima (2023) and others. Thus, the results support the understanding that the presence of ICTs in the school environment emerges as a potentialization around the circulation of black narratives, stimulating the protagonism of students and promoting a representative and critical education. Furthermore, it was possible to verify that the union of technologies and black literature brings as a possibility a rupture around the hegemonic curriculum, favoring students to recognize themselves within their respective black narratives. Finally, it is concluded that decolonial education, when integrated with ICTs and black literature, proliferates the transformation of the school into a space of resistance and identity resignification, contributing to the formation of students who are aware and committed to social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, D. P. Educação digital e reparação histórica. Curitiba: Appris, 2022.

BARBOSA, E. L. Leitura e identidade racial na escola pública. São Paulo: Contexto, 2023.

BENTO, M. A. A colonialidade do saber e a exclusão no currículo escolar. São Paulo: Pólen, 2020.

BERNARDINO, R. C. Escritores negros e o mercado digital. Salvador: EDUFBA, 2021.

CORRÊA, T. F. Pedagogia decolonial e tecnologias. Recife: UFPE, 2020.

COSTA, A. C. da. Educação, identidade e literatura negra. Salvador: EDUFBA, 2020.

FERREIRA, L. R. Narrativas negras e estética digital. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

FONSECA, M. D. S. Narrativas negras nas redes digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

FREITAS, L. R. Literatura periférica e educação crítica. Rio de Janeiro: Mauad, 2022.

GOMES, N. L. Educação e relações étnico-raciais: desafios e perspectivas. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

LIMA, M. A. Currículo antirracista e formação docente. São Paulo: Cortez, 2021.

LIMA, T. O. O. Currículo e justiça epistemológica: uma abordagem decolonial. Recife: UFPE, 2023.

MEIRELES, A. J. Memórias negras na escola. Porto Alegre: Zouk, 2023.

MIGNOLO, W. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade. Buenos Aires: CLACSO, 2008.

MIGNOLO, W. Epistemologia do Sul e pensamento decolonial: desafios à universidade eurocentrada. In: SOUSA SANTOS,; MENESES. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2011. p. 78-91.

OLIVEIRA, S. D. S. Pedagogia decolonial: rupturas e insurgências no ensino. São Paulo: Cortez, 2021.

OLIVEIRA, S. D. S. Tecnologia e educação antirracista. São Paulo: Cortez, 2022.

PEREIRA, J. C. Tecnologias digitais e identidade negra na escola. Fortaleza: UFC, 2022.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107-130.

RAMOS, J. F. A escola como território de resistência. Campinas: Papirus, 2019.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

RIBEIRO, E. M. TICs e representatividade negra na educação básica. Fortaleza: UFC, 2022.

ROCHA, V. M. Leitura, identidade e memória. Brasília: MEC, 2021. Salvador: EDUFBA, 2023.

SANTANA, T. S. Narrativas negras como instrumento de inclusão educacional. Rio de Janeiro: Pallas, 2022.

SANTOS, J. C. D. Educação digital e pedagogia da performance. Rio de Janeiro: Pallas, 2021.

SANTOS, J. C. D. Tecnologias e literatura afro-brasileira. Rio de Janeiro: Pallas, 2019.

SILVA, H.; MATOS, R. A. Letramento racial e tecnologias críticas. Fortaleza: UFC, 2020.

SILVA, R. L. D. Educação, diversidade e TICs. São Paulo: Cortez, 2021.

WALSH, C. Interculturalidade e colonialidade do poder: um pensamento e posicionamento outro a partir da diferença colonial. In: WALSH, Catherine et al. Educação contra a colonialidade do saber: perspectivas pós-coloniais latino-americanas. São Paulo: Autêntica, 2009. p. 23-45.

XAVIER, L. R. Representatividade negra na literatura digital. Campinas: Papirus, 2022

Published

2025-07-01

How to Cite

Vieira, N., & Cavalcante, V. de O. (2025). A EDUCAÇÃO DECOLONIAL E AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO (TICs): Ressignificando saberes a partir da literatura negra nas escolas. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 05–23. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2022v11n2p05-23

Issue

Section

Original Article