ENTOMOLOGICAL COLLECTIONS AS A DIDACTIC RESOURCE IN RURAL EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT IN THE AREIA BRANCA COMMUNITY, ULIANÓPOLIS/PA

Authors

  • FABIO PEIXOTO DUARTE UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ - UFPA

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p3149-3166

Keywords:

Biology Teaching, Entomology, Rural Education, Didactic Resources, Meaningful Learning

Abstract

This experience report describes the implementation of entomological collections as a didactic resource in Biology teaching at a rural school in the Areia Branca community, municipality of Ulianópolis, Pará. The objective was to evaluate the effectiveness of entomological collections as a pedagogical tool for teaching entomology in rural education, involving students from the 1st, 2nd and 3rd years of high school. The methodology was based on a didactic sequence structured in four stages: theoretical foundation, specimen collection, morphological observation and knowledge systematization. Approximately 30 entomological specimens were collected and identified, representing seven main taxonomic orders: Lepidoptera, Coleoptera, Hymenoptera, Hemiptera, Orthoptera, Diptera and Neuroptera. The results demonstrated that entomological collections facilitated the understanding of abstract concepts, promoted meaningful learning and aroused students' interest in local biodiversity. The experience showed that low-cost didactic resources can be effective in overcoming the structural limitations common to rural schools, contributing to contextualized education connected to the reality of rural students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Felícia Pereira de; MILLÉO, Julianne; LIMA, João Marcos Machuca de; BARBOLA, Ivana de Freitas. Entomologia no ensino médio técnico agrícola: Uma proposta de trabalho. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 236–250, 2014. DOI: https://doi.org/10.14244/198271991030. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1030. Acesso em: 19 jun. 2025.

ARAÚJO, J. M.; ARAÚJO, J. I. M.; SILVA, A. L. A.; ROCHA, R. B.; SANTOS, G. R.; OLIVEIRA, R. F.; SILVA, G. F.; SILVA, K. M.; SILVA, L. B. O estudo de entomologia como ferramenta pedagógica no 7º ano (6ª série) do ensino fundamental e 2º ano do ensino médio. PUBVET, v. 11, n. 2, p. 191-198, 2017. Doi: https://doi.org/10.22256/PUBVET.V11N2.191-198. Disponível em: https://ojs.pubvet.com.br/index.php/revista/article/view/1377. Acesso em: 19 jun. 2025.

BASSOLI, F. Atividades práticas e o ensino-aprendizagem de ciência(s): mitos, tendências e distorções. Ciência & Educação, v. 20, n. 3, p. 579-593, 2014. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000300005. Acesso em: 19 jun. 2025.

GOLDBACH, T.; PAPOULA, N. R. P.; SARDINHA, R. C.; DYSARZ, F. P.; CAPILÉ, B. Atividades práticas em livros didáticos atuais de biologia: investigações e reflexões. Revista Perspectivas da Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 63-78, 2009. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/revistapct/article/view/10. Acesso em: 09 set. 2025.

HABOWSKI, F.; LEITE, F. A. Proposta de uma sequência didática para o ensino de Entomologia. Revista Educação Pública, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/10/proposta-de-uma-sequencia-didatica-para-o-ensino-de-entomologia. Acesso em: 08 jan. 2025.

LEÃO, J. L. B. M.; MACEDO, M. V. Aprender Biologia com insetos no campo: uma proposta de sequência didática com abordagem investigativa para o ensino médio. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 14, n. 1, p. 505-529, 2021. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/393. Acesso em: 19 jun. 2025.

LIMA, A. G. M.; MACIEL-CABRAL, H. M.; SILVA, C. C. Entomologia: percepções dos alunos do ensino médio sobre os insetos através das sequências didáticas. Revista REAMEC, v. 8, n. 1, p. 152-162, 2020. Doi: https://doi.org/10.26571/reamec.v8i1.9721. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/9721. Acesso em: 10 ago. 2025.

MACHADO, A. L. J.; SILVA, D. M.; SANTOS, P. O.; SANTOS, L. P. S. Produção de caixa entomológica como ferramenta didática no processo de ensino-aprendizagem da entomologia para o ensino médio. Revista de Extensão Trilhas, v. 4, supl. 1, p. 50-60, 2024. Disponível em: https://periodicos.ifbaiano.edu.br/index.php/trilhas/article/view/816. Acesso em: 10 ago. 2025.

SANTOS, M. P. F.; FERRAZ, C. S. MATOS, C. H. C.; OLIVEIRA, C. R. F. Utilização de modelos didáticos no ensino de entomologia. Revista de Biologia e Ciências da Terra, v. 9, n. 1, p. 19-23, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237035798_Utilizacao_de_Modelos_Didaticos_no_Ensino_de_Entomologia. Acesso em: 18 ago. 2025.

OLIVEIRA, E. E.; ROCHA, W. A. A importância da entomologia como ferramenta de aprendizagem no ensino básico. Biosphere Comunicações Científicas, v. 2, n. 4, p. 24-30, 2023. Disponível em: https://www.periodicos.ufpi.br/index.php/bcc/article/view/5294. Acesso em: 10 ago. 2025.

SANTOS, M. F. Conhecimentos entomológicos de estudantes no ensino médio de uma escola pública de Cáceres, Mato Grosso, Brasil. Journal of Education, Science and Health, v. 2, n. 2, p. 1-10, 2022. Disponível em: https://bio10publicacao.com.br/jesh/article/view/123. Doi: 10.52832/jesh.v2i2.123. Acesso em: 18 ago. 2025.

SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de campo em ambientes naturais e aprendizagem em ciências – um estudo com alunos do ensino fundamental. Ciência & Educação, v. 10, n. 1, p. 133-147, 2004. Disponivel em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/d5zfyGJTDgv9nrw6hkWrbZK/?lang=pt. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010. Acesso em: 08 jan. 2025.

SILVA, J. L. S.; OLIVEIRA, R. J. F.; SOUSA, C. H. S. Insetos como instrumento de aprendizagem no ensino de ciências. Ensino & Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 758-766, 2024. Disponivel em: https://periodicos.unespar.edu.br/ensinoepesquisa/article/view/8811. DOI: https://doi.org/10.33871/23594381.2024.22.2.8811. Acesso em: 08 jan. 2025.

SILVA, W. S.; CAPRI, M. R. Prática pedagógica no ensino remoto: sequência didática no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação Pública, 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/18/pratica-pedagogica-no-ensino-remoto-sequencia-didatica-no-processo-de-ensino-aprendizagem. Acesso em: 08 set. 2025.

UGALDE, M. C. P.; ROWEDER, C. Sequência didática: uma proposta metodológica de ensino-aprendizagem. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, v. 6, Edição Especial, e099220, 2020. https://doi.org/10.31417/educitec.v6ied.especial.992. Acesso em: 18 ago. 2025.

Published

2025-09-18

How to Cite

DUARTE, F. P. (2025). ENTOMOLOGICAL COLLECTIONS AS A DIDACTIC RESOURCE IN RURAL EDUCATION: AN EXPERIENCE REPORT IN THE AREIA BRANCA COMMUNITY, ULIANÓPOLIS/PA. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 3149–3166. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p3149-3166

Issue

Section

Experience Report