ECOFEMINISMO E GESTÃO

UMA RECONFIGURAÇÃO DA LIDERANÇA PARA A SUSTENTABILIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2774-2783

Abstract

Este artigo examina a intersecção entre o ecofeminismo e a teoria da gestão, propondo uma reavaliação radical da liderança a partir das ópticas ética, estética e de gênero. Argumentamos que as práticas de gestão hegemônicas, enraizadas na lógica de domínio patriarcal, estão intrinsecamente ligadas à crise socioambiental contemporânea. O ecofeminismo, ao evidenciar o vínculo estrutural entre a exploração da natureza e a opressão de gênero, oferece uma base analítica robusta para a proposição de novas abordagens organizacionais. Por meio de uma revisão crítica da literatura interdisciplinar, discutimos como a sensibilidade para o belo, no sentido de interconexão e regeneração, e um profundo senso de responsabilidade moral, além da memória da cultura e dos saberes tradicionais, podem moldar estilos de liderança mais colaborativos, inclusivos e regenerativos. Nossa intenção é demonstrar que a perspectiva ecofeminista na gestão pode desencadear uma mudança de paradigma, harmonizando a eficiência organizacional com a justiça social e a saúde ambiental. A análise se fundamenta em referências da literatura global recente (2019-2025) e em aportes históricos do feminismo, enfatizando a necessidade de uma visão interseccional para a liderança feminina.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kézia Macedo da Silva e Silva, Universidade Federal do Amazonas

Construiu sua trajetória unindo ciência, cuidado e propósito. Formada em Engenharia Florestal pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM), seguiu para o mestrado em Ciências Florestais e Ambientais, aprofundando seu olhar sobre a Amazônia e sua biodiversidade. Em 2018, movida pelo desejo de promover autoestima e bem-estar, iniciou o curso de Estética e Cosmética, ampliando sua atuação para além da pesquisa científica. Em 2025, deu mais um passo importante, ingressando no doutorado em Ciências Ambientais e Sustentabilidade na Amazônia (PPGCASA/UFAM), 

Lourdes Mylla Rocha Perdigão , UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Lourdes Mylla Rocha Perdigão is a dedicated and experienced professional with a solid background in Food Technology from the Federal University of Amazonas (UFAM). Her specialization in Sanitary Surveillance and Food Quality has made her a key figure in the field. She currently works as a technician at the UFAM's Food Microbiology Laboratory, where she contributes significantly to the teaching, research, and outreach activities of the Food Engineering program, applying her extensive experience in microbiology and biotechnology. Her career is defined by a commitment to food safety and quality, as well as a passion for sharing knowledge.

Elizete Garcia da Costa

Elizete Garcia is a professional with a solid background in Biology and extensive experience in Aesthetics and Cosmetology. She deepened her knowledge with a postgraduate degree in Visagism and Clinical Cosmetology and specializes in Post-Plastic Surgery.

With a 15-year career at Senac SP, she worked as a professor and coordinator for Aesthetics courses at four different units, helping to train new professionals. Her expertise also extended to the corporate sector, where she worked with development and training for cosmetics companies.

Currently, she coordinates the technical area for the renowned company Extratos da Terra, solidifying her career as a market leader who combines her scientific knowledge with the practice of aesthetics and the development of innovative products.

Marilene Corrêa da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Full Professor at the Department of Social Sciences at the Federal University of Amazonas since August 2017. She holds a bachelor's degree in Social Work from the Federal University of Amazonas (1975), a master's degree in Social Sciences from the Pontifical Catholic University of São Paulo (1989), a doctorate in Social Sciences from the State University of Campinas (1997), and a post-doctorate from the Université de CAEN and UNESCO (2001-2002).

She is currently a Full Professor at the Federal University of Amazonas and Coordinator of the Laboratory of Interdisciplinary Studies of Social Sciences in the Amazon (LABINTER/UFAM) within the Postgraduate Program on Society and Culture in the Amazon (PGSCA). She was President of the AFIRSE - Brazilian section (2007-2011), Secretary of State for Science and Technology of Amazonas (2003-2007), and Rector of the University of the State of Amazonas (May 2007 - March 2010).

She is a member of the National Council of FNMA (2009-2011), a member for recognized knowledge of the Mamirauá Institute for Sustainable Development (MCT), a member of the Superior Council of the Oswaldo Cruz Foundation, and a member of the Editorial Board of the Journal Ciência Hoje, a publication of the SBPC, since January 2013. She was an elected member of the SBPC Council, Area A, North Region, for the periods 2011-2015 and 2021-2025.

She is a Professor, Researcher, and Supervisor for master's and doctoral students in the Postgraduate Programs on Society and Culture in the Amazon (from 1998 to the present), the Master's in Sociology at the Federal University of Amazonas, and Agriculture in the Humid Tropics at INPA. She has experience in Sociology and Interdisciplinary studies, with an emphasis on Classical and Contemporary Sociology, working mainly on the following topics: Amazon, social thought, public policies, scientific policy, sociological theory, and socioeconomic development.

She was Coordinator of the Postgraduate Program on Society and Culture in the Amazon from September 2012 to October 2016. She was also President of the Geographical and Historical Institute of Amazonas (2016-2018), a member of the Amazonian Academy of Letters since 2011, and General Secretary of the AAL for the period 2021-2023. She has been the local coordinator (UFAM/PPGSCA) of the LABORATORY OF GEOPOLITICAL STUDIES OF THE LEGAL AMAZON since October 2021.

Jeremias Fernando Viliquiuas, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Jeremias Fernando Viliquiua, nacido el 9 de agosto de 1983 en el municipio de Nacala Porto, Mozambique.

2024 - 2026 - Estudiante de maestría en el Programa de Posgrado en Ciencias Ambientales y Sostenibilidad (PPGCASA) en la Universidad Federal de Amazonas (UFAM), Manaos, con fecha de finalización prevista para diciembre de 2025 - Brasil. 2023 - Realizó la formación para profesores en Integración Tecnológica y Pedagógica como parte del Programa Instant Network Schools, financiado por ACNUR-The UN Refugee Agency, en Nampula, Mozambique. 2019 - Impartió la asignatura de Higiene del Agua en el curso de Enfermería General en el Instituto de Ciencias de la Salud AVICENNA en Nampula, Mozambique. 2019 - 2023 - Impartió las siguientes asignaturas en la Universidad Católica de Mozambique (UCM) en la carrera de Licenciatura en Educación de Geografía: Educación Ambiental, Cartografía I y II, Geomorfología, Climatogeografía, Geografía de la Industria, Didáctica de Geografía I, Geografía de Mozambique I y II en Nampula, Mozambique. 2012 - 2023 - Impartió la asignatura de Geografía en la educación secundaria/fundamental en los municipios de Pemba y Nampula, Mozambique. 2008 - 2012 - Concluyó la carrera de Licenciatura en Educación de Geografía en la Universidad Pedagógica (UP) en el municipio de Lichinga, Mozambique. 2008 - 2011 - Fue activista sin fines de lucro de Aro - Juvenil en asesoramiento y prevención del VIH/SIDA y en el enfoque de Desarrollo local y Sostenible en el municipio de Lichinga, Mozambique. 2005 - Prestó servicios en la Comunidad de Sant Egidio, una organización internacional italiana sin fines de lucro de carácter religioso, en la caridad de ancianos y niños, distribuyendo alimentos y en la educación formal, enseñando a leer y escribir en el municipio de Cuamba, Mozambique. 2024 - Recibió formación en Gestión de Empresas: Gestión Financiera, técnica de Promoción de ventas (estudios de mercados) y Gestión de Marketing. 2004 - Realizó un curso de Informática a nivel de usuario.

Helen da Silva Parente, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

Helen da Silva Parente holds a Master's degree in Production Engineering from the Federal University of Amazonas (UFAM, 2013), with a dissertation on the integration of Production Engineering students into the Manaus Industrial Hub. She has a specialization in Public Administration from the Metropolitan College of Manaus (FAMETRO, 2010) and a bachelor's degree in Administration from the University Center of the North (UNINORTE, 2009).

She is currently a federal public servant at UFAM, working full-time. Her roles there have included Administrative Coordinator of the Manaus School of Nursing (EEM/UFAM), Coordinator at the UFAM Community Center, Secretary of the Rector's Office, secretary of the Pro-Rectory of Research and Graduate Studies (PROPESP), and she currently works at the Integrated Subsystem for Federal Employee Health Care (SIASS/UFAM).

She conducts research in the areas of professional training, labor market, and public management, with a focus on the Amazon region and industrial development.

Silmara Pereira da Silva Esquerdo, Graduada em Administração e Direito, com especialização em Direito Empresarial, Civil e Processo Civil pelo CIESA, além de Direito Digital pela PUC/PR.

[Diretora Administrativa e Financeira do Instituto Zagaia Amazônia, exerce funções estratégicas na gestão institucional e no desenvolvimento de iniciativas de impacto sociocultural. É graduada em Administração e Direito, com especialização em Direito Empresarial, Civil e Processo Civil pelo CIESA, além de Direito Digital pela PUC/PR. Advogada atuante na Focus Design Marketing, também presta consultoria jurídica particular e administrativa ao SEBRAE Amazonas.

Com ampla experiência em gestão financeira e prestação de contas de projetos, coordena processos junto à instituição, assegurando transparência e eficiência na execução. Seu perfil multidisciplinar, aliado à sólida vivência jurídica e administrativa, a consolida como referência no fortalecimento da economia criativa, da inovação e do desenvolvimento sustentável na região amazônica.

References

CANDIOTTI, A., Ludeña, R. & Ludeña, C. (2022). Responsabilidade Social Universitária e o enfoque de gênero: uma análise das percepções de estudantes e docentes. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 13(37), 1-17.

URL: https://www.scielo.br/j/riesup/a/x8D7YjY2K5k8B4mPq7C5BqJ/

CEBRIÁN, L., García, R., Ludeña, R. & Vallaeys, F. (2024). Competências em sustentabilidade em estudantes universitários: um estudo comparativo por gênero. Sustainability, 16(2), 654.

URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/16/2/654

Mahmood, S., Arshad, M. A., & Ahmad, N. (2022). The role of green human resource management in promoting corporate social responsibility: a study of manufacturing firms. International Journal of Social Economics, 49(12), 1774-1793.

URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJSE-05-2022-0317/full/html

MENDOZA, L. (2021). Desigualdade de gênero na docência superior: barreiras e desafios para a progressão de carreira. Feminist Economics, 27(1), 123-145.

URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13545701.2020.1837856

MONÁRREZ, G. (2023). ODS 5 e o ecofeminismo: empoderamento feminino como chave para a sustentabilidade. Revista de Estudios de Género y Medio Ambiente, 10(1), 45-62.

URL: https://revistas.unam.mx/index.php/regma/article/view/82760

PULEO, A. (2019). Ecofeminismo para outro mundo possível. Cátedra.

URL: https://www.catedra.com/libro/ecofeminismo-para-otro-mundo-posible-alicia-puleo/

WICKS, A. C., & Freeman, R. E. (2019). Bringing business ethics back to a humanistic perspective: A moral imagination approach. Journal of Business Ethics, 156(3), 675-685.

URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-017-3759-4

Published

2025-09-13

How to Cite

Silva, K. M. da S. e, Perdigão , L. M. R., Costa, E. G. da, Silva, M. C. da, Viliquiuas, J. F., Parente, H. da S., & Esquerdo, S. P. da S. (2025). ECOFEMINISMO E GESTÃO: UMA RECONFIGURAÇÃO DA LIDERANÇA PARA A SUSTENTABILIDADE. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 2774–2783. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p2774-2783

Issue

Section

Literature Review