Entre imagens e recordações:
A nostalgia cinematográfica em La belle époque
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p1563-1584Keywords:
cinema, memória, nostalgia, imagem, La belle époqueAbstract
This article aims to reflect on the relationships between cinema, image, and memory based on the feature film La belle époque (2019), analyzing how the work emulates memories through technical and narrative choices in its audiovisual production. By emulating the reconstruction of a memory, bringing it to be experienced anew, the film's narrative promotes an appreciation of the past and highlights its permanence in the present. The aim is to discuss how this memorialistic reconstruction engenders subjective aspects related to the affect. The research methodology is based primarily on the dissection procedure, organized by KILPP (2010; 2015) as a mechanism for the in-depth analysis of images. The approach also emphasizes the theoretical contributions of Henri Bergson, Walter Benjamin, and Georges Didi-Huberman to investigate the conscripted meanings of a nostalgic memory present in the cinematic experience. The results point to a powerful effect in which images, as virtualities, are capable of evoking different times and intensities.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1969.
. Passagens. Belo Horizonte/São Paulo: UFMG/Imprensa Oficial do Estado, 2006.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
______. A evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
BOTELHO, Ronan Wielewski. Nostalgia: Pensando sobre. Vol. 21. Kindle: 2022.
BOYM, Svetlana. The future of nostalgia. NY: Basic Books, 2002.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1: A imagem-movimento. São Paulo: Editora 34, 2018.
DIDI-HUBERMAN. Georges. O que vemos, o que nos olha. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1998.
DUBOIS, Philippe. Cinema, vídeo, Godard. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
KILPP, Suzana. A traição das imagens: Espelhos, câmeras e imagens especulares em reality shows. Porto Alegre: Entremeios, 2010.
. (Org). Tecnocultura audiovisual: Temas, metodologias e questões de pesquisa. Porto Alegre: Sulina, 2015.
NATALI, Marcos Piason. A política da nostalgia: Um estudo das formas do passado. São Paulo: Nankin, 2006.
NIEMEYER. Katharina. O poder da nostalgia. In: SANTA CRUZ, L.; FERRAZ, T. (Orgs). Nostalgias e mídia: No caleidoscópio do tempo. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.
PARENTE, André. Cinema em trânsito: do dispositivo do cinema ao cinema do dispositivo. In: PENAFRIA, Manoela; MARTINS, Índia Mara. Estéticas do digital. Lisboa: LabCom, 2007.
STAROBINSKI, Jean. A tinta de melancolia: Uma história cultural da tristeza. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 MAXIMIANO DUVAL DA SILVA CIRNE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.