KNOWLEDGE PRODUCTION FOR INCLUSION: CHALLENGES AND PROSPECTS
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p1119-1133Keywords:
School Management. School Inclusion. Knowledge Production.Abstract
This article aims to investigate the challenges experienced by the manager of contemporary Brazilian public schools regarding the issue of school inclusion. The methodology used in the research allows classifying it as exploratory, with the use of a bibliographic survey for data collection. The approach to the problem is qualitative, and the data analysis is content critical. The main results obtained showed that, although there is a legal provision on school inclusion, including the most diverse groups of disabilities in the legal text, in practice, what is perceived is that the issue of school inclusion, especially in the space of public schools, still comes up against aspects that hinder its implementation. This is the case, for example, of the lack of teachers trained to deal with students with disabilities, in addition to the existence of architectural barriers. As if that were not enough, in certain disciplines, such as Physical Education and Mathematics, for example, teachers do not know how to deal with students with disabilities, and the school does not have the release by the Public Authorities, for budgetary reasons, of the funds necessary for the hiring specialized support staff.
Downloads
References
BORDIGNON, G.; GRACINDO, R. V. Gestão da educação: o município e a escola. In: FERREIRA, N.; AGUIAR, M. (orgs.). Gestão da Educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília-DF, 1988. Promulgada em 05/10/1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Publicado no DOU de 23/12/1996.
CATANI, A. M.; et al. Gestão da educação: impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2009.
DINIZ, M. Inclusão de pessoas com deficiência e/ou necessidades específicas: avanços e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
GLAT, R.; FERNANDES, E.M. Da educação segregada à educação inclusiva: uma breve reflexão sobre os paradigmas educacionais no contexto da educação especial brasileira. Revista Inclusão. Brasília, v. 1, n. 1, p. 35-39, 2005.
GRACINDO, R. V. Projeto político-pedagógico: retrato da escola em movimento. In: AGUIAR. Márcia A.; SILVA, Aída Monteiro (Org.). Retrato da Escola no Brasil. Brasília: CNTE, 2004.
LIBÂNEO, J. C.; et al. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola. Goiânia: Alternativa, 2001.
LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.
LÜCK, H. Liderança em gestão escolar. Petrópolis: Vozes, 2008.
MALHEIROS, B. T. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011.
MANTOAN, T. E.; PRIETO, R. G.; ARANTES, V. A. (Org.). Inclusão escolar:
pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
MANTOAN, T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
OZGA, J. Recursos para uma investigação em política. In: Investigação sobre políticas educacionais. Porto: Porto Editora, 2000, p.129-202.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2004.
ROSTELATO, T. A. Portadores de deficiência e prestação jurisdicional.
Curitiba: Juruá, 2009.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1986.
SILVA, C. A. da; MEDEIROS, A. M. S. de. Gestão democrática na escola pública: o administrativo e o pedagógico em discussão. Publicado nos anais do II Colóquio Nacional de Linguagem e Discurso: Sujeito e sociedade. Mossoró-RN: 01 e 02 de dezembro de 2011. Anais... p. 1-11, 2011.
SILVA, E. P. da. A importância do gestor educacional na instituição escolar.
Revista Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 2, jul/dez.2009.
SOARES NETO, J. J.; et al. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Est. Aval. Educ., v. 24, n. 54, p. 78-99, jan-abr. 2013.
SOUZA, A. R. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 25, n. 3 p. 123-140, dez. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Reviu Barros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.