CRITICAL REFLECTIONS ON ENVIRONMENTAL EDUCATION AND CITIZENSHIP IN SCHOOL EDUCATION: A LITERATURE REVIEW

Authors

  • José Nilton de Oliveira
  • Siderleia Lages Batista
  • João Victor Santos Pereira
  • Ângela Cristina Rodrigues Silva Unimontes
  • Girarde Aleixo Gonçalves Mendes SEE MG
  • João Paulo da Silva Andrade Unimontes
  • Sérgio Renato Oliveira Unimontes
  • Franciellen Morais Costa Unimontes
  • Otávio Cardoso Filho Unimontes

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p496-511

Keywords:

Environmental education; Critical education; Interdisciplinarity.

Abstract

Introduction: Developing ecological citizenship is crucial for people to recognize not only their rights but, above all, their responsibilities toward the environment. The choice of a critical approach to environmental education is based on the understanding that more is needed than simply imparting technical knowledge about the environment and sustainability. Objective: To analyze the impacts of environmental education on the development of students' ecological citizenship, considering the importance of interdisciplinarity in understanding challenges and opportunities. Methodology: This is a bibliographic review. The search was conducted in two databases to better select the SCIELO and Web of Science archives. Thus, the following descriptors were used to select articles: "Sustainability and Preservation," "Critical Environmental Education," "Citizenship in School Education," and "Interdisciplinarity." Results: A bibliographic search and sequential analysis (through skimming and full-text reading) of eligible articles yielded 258 publications, 117 from the Scielo database and 141 from the Web of Science. Conclusion: Based on the discussion and individual and collective perspectives, creative solutions can be derived for an interdisciplinary EE, with sufficient teaching resources and continuing education that promotes critical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Nilton de Oliveira

Unimontes

Siderleia Lages Batista

Unimontes

João Victor Santos Pereira

Petrobrás combustíves

References

ARAYA, Sandra; MONZÓN, Hugo; INFANTE-MALACHIAS, Maria Elena. Interdisciplinaridade na fala de um professor de biologia: Da compreensão teórica à prática educativa. Revista Mexicana de Pesquisa Educacional, v. 24, n. 81, p. 403-429, 2019.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. A invenção do sujeito ecológico: identidades e subjetividade na formação dos educadores ambientais. In: SATO, Michèle; CARVALHO, Isabel Cristina Moura. (Org.). Educação Ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

COLAGRANDE, Elaine Angelina; FARIAS, Luciana Aparecida. Apresentação - Educação Ambiental e o contexto escolar brasileiro: desafios presentes, reflexões permanentes.

Educar em Revista, v. 37, p. e81232, 2021.

COSTA, Francisco Wendell Dias; AGUIAR, Patrícia Rosa. A formação da cidadania ecológica articulada à educação ambiental na escola. Revista Cerrados (Unimontes), v. 18, n. 02, p. 245-274, 2020.

FELIZARDO, Clayton Tôrres; FILOMENO, Carlos Eduardo da Silva; LAGE, Débora de Aguiar. Educação ambiental crítica no espaço escolar: percepções e práticas docentes. Revista Ciências & Ideias, v.12, n.4, p.1-18, 2022. DOI: 10.22047/2176- 1477/2021.v12i4.1706.

INFANTE-MALACHIAS, María Elena; ARAYA-CRISÓSTOMO, Sandra. Interdisciplinariedad como desafío para educar en la contemporaneidad. Educar em Revista, v. 39, p. e88371, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0411.88371.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; TORRES, Juliana. Rezende. (Org.). Educação Ambiental: dialogando com Paulo Freire. 1. Ed. São Paulo: Cortez, p.116-154, 2014.

PEREIRA, Mikael Glêmes Ribeiro; SILVA, Lícia Mara Marinho da. A Importância da Educação Ambiental no Desenvolvimento da Agricultura Familiar do Sítio Samambaia. ID on line. Revista de Psicologia. v.14, n. 51 p. 60-70, 2020. 10.14295/idonline.v14i51.2552.

PONZONI, Aline Sobierai;SLAVIERO, André; PASSOS, Camila Greff; SIRTORI, Carla. Unidades temáticas: possibilidades para o desenvolvimento dos princípios da educação ambiental crítica. Química Nova, v. 46, n. 10, p. 1005–1014, 2023.

ROSA, Maria Arlete Rosa; KAUCHAKJE, Kauchakje; FONTANA, Maria Iolanda. Educação Ambiental na escola: literatura internacional e análise de estudos brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v. 29, p. e290030, 2024.DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290030.

SILVA, Cindy Lauper Ferreira; PINHEIRO, Jean Reinildes. EDUCAÇÃO AMBIENTAL CRITICA NO ENSINO ESCOLAR: contextualizando a ocupação do solo na Amazônia meridional. Revista Even. Pedagóg, v. 15, n. 1, p. 27-43, 2024. DOI: 10.30681/2236-3165.

SILVEIRA, Dieison Prestes da; LORENZETTI, Leonir. Estado del arte sobre la educación ambiental crítica en el Encuentro Investigación en Educación Ambiental. Prax. Saber, v.12 n.28, 2021. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n28.2021.11609.

TORALES, Marília Andrade. A inserção da educação ambiental nos currículos escolares e o papel dos professores: da ação escolar à ação educativo-comunitária como compromisso político-ideológico. Remea –Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Volume Especial, p. 1-17, mar. 2013.

VASCONCELLOS, Hedy Silva Ramos de. A pesquisa-ação em projetos de Educação Ambiental. In:PEDRINI, A. G. (org.). Educação ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis: Vozes, 1997.

Published

2025-07-16

How to Cite

de Oliveira, J. N., Lages Batista, S., Santos Pereira, J. V., Cristina Rodrigues Silva, Ângela, Gonçalves Mendes, G. A., da Silva Andrade, J. P., … Cardoso Filho, O. (2025). CRITICAL REFLECTIONS ON ENVIRONMENTAL EDUCATION AND CITIZENSHIP IN SCHOOL EDUCATION: A LITERATURE REVIEW. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 496–511. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p496-511

Issue

Section

Literature Review