REDISCOVERING THE WOMEN PAINTERS HIDDEN BY HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p512-538Keywords:
Women painters, Women in Art, Women artists, Women in HistoryAbstract
This study is related to the rediscovery of women painters in the different phases of Art History. Using narrative review, the objective was to get to know the prominent female painters in each phase of Art History, through reviews in text books, databases and specialized art websites. Although the stories of female painters have been marked by inequality and invisibility due to the difference in opportunities and recognition between the sexes, important achievements have been made throughout history, but there is certainly much to achieve and achieve.
Downloads
References
ALVARO, Mirla Cisne; FERREIRA, Fernanda Monique de Lima; NASCIMENTO, Aryanny Fadja Bernardo. Artemisia Gentileschi e Juana Inés de la Cruz: expressões do feminismo na história da arte e literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM SERVIÇO SOCIAL, 16, 2018, Vitória. Anais [...], UFES, Vitória, 2018, pp. 1-14 [https://periodicos.ufes.br/abepss/article/view/22328 - acesso em: 6 jan. 2021].
ASSIS, Sissa Aneleh Batista de. Mulheres artistas: narrativas, poéticas, subversões e protestos do feminino na arte contemporânea paraense. Dissertação de mestrado, Artes, Universidade Federal do Pará, Belém, 2012 [http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/7730 - acesso em: 25 set. 2021].
BROUDE, Norma; GARRARD, Mary D. (eds.). The Expanding Discourse: Feminism and Art History. New York: HarperCollins Publishers, 1992.
BUTLER, Judith. Alice Bailly, Cubo-Futurist Pioneer (1872–1938). Oxford Art Journal, Oxford, volume 3, n. 1, 1980, pp. 52-57 [https://doi.org/10.1093/oxartj/3.1.52 - acesso em: 17 jul. 2022].
CABRAL, Ana Claudia de Moura. A profissionalização da mulher no campo artístico. Ícone: Revista Brasileira de História da Arte, Rio Grande do Sul, v. 3, n. 3, 2018, pp. 86-126 [https://www.seer.ufrgs.br/icone/article/view/85556 - acesso em: 12 ago. 2020].
CAPELATO, Maria Helena Rolim. Modernismo latino-americano e construção de identidades através da pintura. Revista de História, São Paulo, n. 153, 2005, pp. 251-282 [https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/19012/21075 - acesso em: 17 ago. 2021].
CASTRO, Márcio Sampaio de. A modernidade como campo de tensão criativa para o impressionismo e o expressionismo: uma análise sócio-política. Anuário da Produção Acadêmica Docente, Campinas, v. 2, n. 3, 2008, pp. 391-400 [https://repositorio.pgsskroton.com.br/bitstream/123456789/1574/1/v.2,%20n.3,%202008-391-400.pdf - acesso em: 21 ago. 2020].
CHRISMAN-CAMPBELL, Kimberly et al. Review: Elisabeth Louise Vigée Le Brun. Woman’s Art Journal, Philadelphia, v. 37, n. 2, 2016, pp. 50-52 [https://www.jstor.org/stable/26430783 - acesso em: 4 out. 2021].
COELHO, Fred. A semana de cem anos. ARS (São Paulo), São Paulo, v. 19, n. 41, 2021, pp. 26-52 [https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.184567 - acesso em: 10 jul. 2022].
COHEN, Elizabeth S. The trials of Artemisia Gentileschi: a rape as history. Sixteenth Century Journal, Kirksville, v. 31, n. 1, 2000, pp. 47-75 [https://www.jstor.org/stable/2671289 - acesso em: 4 out. 2021].
CREASY, Bill. The Deuterocanonical Books. 2021 [Syllabus, Deuterocanonical Books (squarespace.com) - acesso em: 3 set. 2021].
CRUZEIRO, Victor. “Você não faz ideia de como dói”: mecanismos de tradução da dor física nas biografias da pintora Frida Kahlo. In: Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo ECA/USP, 15, 2017, São Paulo. Anais [...], São Paulo: USP, nov. 2017. Acesso em: 5 jul. 2022.
CURTIS, Molly. A Combination in Context: Kay Sage and Surrealism. Dissertação de mestrado, Artes, University of California Irvine, Califórnia, 2018 [https://escholarship.org/uc/item/0xs6q424 - acesso em: 7 nov. 2021].
DE LA CAMPA, Benito Madariaga. El Arte y Mundo Interior en María Blanchard. In: GOBIERNO DE CANTABRIA, Altamira 84 (2013), Santander, Espanha, Centro de Estudios Montañeses, 2013, pp. 343-353 [https://centrodeestudiosmontaneses.com/wp-content/uploads/DOC_CEM/HEMEROTECA/ALTAMIRA/Altamira84_2013-preimpresion.pdf#page=341 - acesso em: 14 jul. 2022].
DELGADO, Rocío Soto. La muerte retratada: ninfas acuáticas y bellas durmientes en la pintura victoriana. Revista Eviterna, Málaga, n. 7, 2020, pp. 184-197 https://doi.org/10.24310/Eviternare.v0i7.8393 - acesso em: 5 out. 2021].
DIAS, Fernando Paulo Rosa. O Expressionismo e a Estética do feio. Lisboa: Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa, 2012, pp. 147-155 [https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/6634/2/ULFBA_p147%20a%20155_O%20expressionismo%20e%20a%20est%C3%A9tica%20do%20feio.pdf - acesso em: 21 ago. 2020].
FACHIN, Paulo Cesar. Frida Kahlo: Contextualização Histórica a partir da Obra Frida: A Biografia de Hayden Herrera. Revista de Literatura, História e Memória, Cascavel, v. 12, n. 19, 2016 [https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/14730 - acesso em: 5 jul. 2022].
FAKTOROVICH, Anna. Angelica Kauffman: If She Is New to You... In: BAUMGÄRTEL, Bettina (ed.). Pennsylvania Literary Journal, [s. l.], v. 12, n. 3, 2020, pp. 60-62 [https://www.proquest.com/openview/a6bbe9c5f89766c9a2bbc13b304fd660/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1356369 - acesso em: 5 out. 2021].
FERREIRA, Júlio Flávio Vanderlan. Romantismo: A formação da literatura brasileira. Revista Vozes do Vale: Publicações Acadêmicas, Minas Gerais, n. 02, Ano I, 2012, pp. 1-12 [http://www.ufvjm.edu.br/vozes - acesso em: 1º out. 2021].
GARRARD, Mary D. Artemisia Gentileschi: the Image of the Female Hero in Italian Baroque Art. Nova Jersey: Princeton University Press,1989 [Mary D. Garrard, Artemisia Gentileschi the Image of the Female Hero in Italian Baroque Art - PhilPapers - acesso em: 3 jul. 2022].
GODINHO, Tatau. Mulheres brasileiras: reinventando a vida, a história, a cultura. In: ASSIS, Maria Elisabete Arruda de; SANTOS, Taís Valente dos (orgs.). Memória feminina: mulheres na história, história de mulheres. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2016, pp. 15-23 [https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2017/03/Mem%C3%B3ria-feminina-mulheres-na-hist%C3%B3ria-hist%C3%B3ria-de-mulheres.pdf - acesso em: 25 fev. 2023].
GREGORY, John. Artemisia Gentileschi and the Authority of Art: Critical Reading and Catalogue Raisonné. Parergon, Maryland, v. 19, n. 2, 2002, pp. 171-173 [Project MUSE - Artemisia Gentileschi and the Authority of Art: Critical Reading and Catalogue Raisonné (review) (jhu.edu) - acesso em: 3 jul. 2022].
GROVE ART ONLINE. The Concise Grove Dictionary of Art. Oxford, 2002 [http://www.oxfordartonline.com/groveart - acesso em: 4 jul. 2022].
GUSMÃO, Isabella C.; SILVA, Tarcisio T. Concepções de Belo e Feio: a representação feminina na Arte e sua influência sobre o imaginário contemporâneo. In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, 23, 2017, Volta Redonda-SP. Anais [...], Volta Redonda-SP, 22 a 24 jun. 2017 [https://portalintercom.org.br/anais/sudeste2017/resumos/R58-0172-1.pdf - acesso em: 25 ago. 2020].
HANINA Fine Arts. Artists: Huguette Arthur Bertrand (1920-2005). London: HFA, [2020] [Huguette Arthur Bertrand - Artists - Hanina Fine Arts - acesso em: 17 jul. 2022].
HARGRAVE, Isabel. Sofonisba Anguissola (1532/38-1625): Uma pintora italiana no renascimento espanhol. In: Encontro de História da Arte, 6, 2010, Campinas. Anais [...], Campinas, Unicamp, 2010, pp. 211-219 [isabel_hargrave.pdf (unicamp.br) - acesso em: 3 jul. 2022].
HERRERA, Hayden. Frida - A biografia. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2013 [https://books.google.com.br/books?hl=pt-PT&lr=&id=YnQuvvgpDAsC&oi=fnd&pg=PP15&dq=frida+kahlo+biografia&ots=nFWBP4fcDt&sig=NK1SJ1eoju-4Y-dn5MjmMGIiqQ0&redir_esc=y#v=onepage&q=frida%20kahlo%20biografia&f=false - acesso em 5 jul. 2022].
HOULE, Nina. The Tempestuous Life and Work of Artemisia Gentileschi: An Analysis of Women and Art in the Italian Renaissance. In: DENNO, Sebastian et al. (eds.) HiPo: The Langara Student Journal of History and Political Science, [s. l.], v. 2, 2019, pp. 43-50 [https://langara.ca/departments/history-latin-political-science/HiPo/Issue%20pdfs/HiPo%20Vol%202%20March%202019.pdf - acesso em: 4 out. 2021].
HYDE, Melissa L. et al. Review of Elisabeth Louise Vigée Le Brun. Early Modern Women, Chicago, v. 11, n. 2, 2017, pp. 179-191 [https://www.jstor.org/stable/26431491 - acesso em: 4 out. 2021].
JACCARD, Paul-André. Alice Bailly, Ambassador of Futurism in Switzerland. In: BERGHAUS, Günter (ed.). International Yearbook of Futurism Studies, Berlin, München, Boston: De Gruyter, v. 5, 2015, pp. 3-20 [https://doi.org/10.1515/9783110422818-002 - acesso em: 18 jun 2022].
JIMERSON, Lauren. “Emilie Charmy”. Woman's Art Journal, Philadelphia, v. 37, n. 1, 2016, pp. 60-62 [https://link.gale.com/apps/doc/A464162760/AONE?u=anon~3bf51f22&sid=googleScholar&xid=455ff92e - acesso em: 25 out. 2021].
JIMERSON, Lauren. Female artists and the body in early 20th century Paris. theses, ETD doctoral, Rutgers, The State University of New Jersey, 2018.
KARVOUNI, Evangelia. Elisabeth Louise Vigee Le Brun: a historical survey of a woman artist in the eighteenth century. Journal of International Women's Studies, [s. l.], v. 15, n. 2, 2014, pp. 268-285 [https://vc.bridgew.edu/jiws/vol15/iss2/18 - acesso em: 4 out. 2021].
KRAMER, Cheryl. Review of Russian Modernism between East and West: Natal’ia Goncharova and the Russian Avant-Garde, by J. A. Sharp. Woman’s Art Journal, Philadelphia, n. 29, v. 2, 2008, pp. 56–58 [http://www.jstor.org/stable/20358168 - acesso em: 17 jul. 2022].
LEWIS, Mary Tompkins. Review: Berthe Morisot. Woman’s Art Journal, Philadelphia, v. 50, n. 3, 1991, pp. 92-95 [https://doi.org/10.2307/777224 - acesso em: 4 jul. 2022].
LOPES, Bruna Alves; RUNDVALT, Darcio. A produção artística de Anita Malfatti e o modernismo brasileiro. In: MIRANDA, Juliana Aparecida dos Santos. (org.) O que pode a arte? Editora Bordô-Grená: Alagoinhas, 2019, pp. 22-37 d0c995db39850b34a54aa6a207ae19f807b884.pdf(editorabordogrena.com) - acesso em: 10 jul. 2022].
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Sexualidades, artes visuais e poder: pedagogias visuais do feminino. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 2, 2002, pp. 283-300 [https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000200002 - acesso em: 19 ago. 2020]
MANGINI, Shirley. Introduction Out of the Ordinary: Women of the Spanish Avant-Garde. Bulletin of Spanish Studies, [s. l.], v. 95, n. 5, 2018, pp. 379-392 [https://doi.org/10.1080/14753820.2018.1497322 - acesso em: 29 out. 2021].
MARDILOVICH, Galina. Review: Natalia Goncharova. The Art and Design of Natalia Goncharova. Print Quarterly, London, v. 28, n. 2, 2011, pp. 211-213 [http://www.jstor.org/stable/43826153 - acesso em 17 jul. 2022].
MAY, Gita. Elisabeth Vigée Le Brun: the odyssey of an artist in an age of revolution. Yale University Press, 2008 [https://books.google.com.br/books/about/Elisabeth_Vig%C3%A9e_Le_Brun.html?id=wI2e_-ZVvaMC&redir_esc=y - acesso em: 2 jul. 2002].
MAYE, Kira. Performing for the Court: Sofonisba Anguissola’s Self-Portraits at the Easel as Court Gifts. Athanor, Flórida, v. 31, 2013, pp. 35-43 []https://journals.flvc.org/athanor/article/view/126724/126277 - acesso em: 4 out. 2021.
MODERSOHN-BECKER, Paula. Paula Modersohn-Becker, the Letters and Journals. Illinois, EUA: Northwestern University Press, 1998.
NASCIMENTO, Evando Batista. A Semana de Arte Moderna de 1922 e o modernismo brasileiro: atualização cultural e “primitivismo” artístico. Gragoatá, Niterói, v. 20, n. 39, 29 dez. 2015 [https://doi.org/10.22409/gragoata.v20i39.33354 - acesso em: 10 jul. 2022].
NICHOLSON, Kathleen. Le Brun, Elizabeth-Louise. Grove Art Online, Oxford, 2003 [https://doi.org/10.1093/gao/9781884446054.article.T089458 - acesso em: 3 jul 2022].
NUNES, Thiane. Companheiras de revolução, dissidentes da história: a questão da mulher artista soviética. Aurora: revista de arte, mídia e política, São Paulo, v. 10, n. 30, 2018, pp. 23-38. [https://revistas.pucsp.br/index.php/aurora/article/view/35085/24857 - acesso em: 29 out. 2021].
NUNES, Thiane. Misoginia modernista e a invisibilidade da mulher artista: resgate, legado e repercussões contemporâneas. Tese de doutorado, Artes Visuais, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021 [http://hdl.handle.net/10183/230220 - acesso em: 10 jul. 2022].
OLIVEIRA, Fernanda Ribeiro Queiroz de. O feminino e o sagrado em Cecília Meireles. In: Congresso Internacional da ABRALIC, 11, 2008, São Paulo. Anais [...] São Paulo: USP, 2008, s/p [https://abralic.org.br/eventos/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/044/FERNANDA_OLIVEIRA.pdf - acesso em: 3 jul. de 2022].
PEDRÃO, Maria Augusta Ribeiro. Georgina de Albuquerque e Anita Malfatti: mulheres e artistas. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM, 2, 2009, Londrina-PR. Anais [...], Universidade Estadual de Londrina, 2009, pp. 786-791 [http://www.uel.br/eventos/eneimagem/anais/trabalhos/pdf/Pedrao_Maria%20Augusta%20Ribeiro.pdf - acesso em: 21 ago. 2020].
PERRY, Gillian. Women Artists and the Parisian Avant-Garde: Modernism and Feminine Art, 1900 to the Late 1920s. Manchester University Press, 1995.
POLIGNAC, Diane de. Women in Abstract Art: Five Women - Five Artistic Visions. march 8 - april 16, 2021 [catalogue-exposition-cinq-femmes-cinq-expressions-artistiques-2021.pdf - acesso em: 7 nov. 2021].
PONTES, Alessandra Gurgel; ZAMPERETTI, Maristani Polidori. As mulheres na história da arte, na cultura visual e as percepções visuais. Seminário de História da Arte, Pelotas, v. 2., n. 8, 2020 [https://doi.org/10.15210/sha.v2i8.18840 - acesso em: 7 nov. 2021].
QUEIROZ, Mariana Fernandes de. Recuperando a memória de pintoras: o uso do mangá “Arte” e o debate sobre a situação sociocultural envolvendo mulheres artistas. In: VERGUEIRO, Waldomiro et al. (orgs.). Cyberjornadas Internacionais de Histórias em Quadrinhos. São Paulo: USP, 2020. 4 p. (Área Temática: Quadrinhos e Arte) [https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/44364 - acesso em: 11 ago. 2021].
RIBEIRO, Roney Jesus. Anita Malfatti: O início de uma ruptura das mais radicais na pintura brasileira do século XX. Revista do Colóquio, Vitória, v. 1, n. 1, 2011, pp. 74–90 [https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/7734 - acesso em: 10 jul. 2022].
ROYAL ACADEMY OF ARTS COLLECTIONS: RA Collection: People and Organisations Academicians. London: Royal Academy of Arts, 2020 [https://www.royalacademy.org.uk/art-artists/name/angelica-kauffman-ra?birth_date=&commit=Search&form=names&gender=female&index=1&member_type=ras&name=angelika+kauffmann&preferred_media=&total_entries=1&utf8=%E2%9C%93 - acesso em: 4 jul. 2022].
SAGE, Kay. Kay Sage. 1953 [-https://enwik.org/dict/Kay_Sage . acesso em 19 jul. 2022].
SANTOS, Silvana Sidney Costa. Envelhecimento: visão de filósofos da antiguidade oriental e ocidental. Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste, Fortaleza, v. 2, n. 1, jul./dez. 2001, pp. 88-94 [http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/5837/4146 - acesso em: 24 jul. 2020].
SANTOS, Silvina M. dos. A importância das mulheres na história da arte. Cine-Fórum UEMS, Dourados-MS, v. 2, n. 2, 2021 [https://anaisonline.uems.br/index.php/cineforumuems/article/view/7605 - acesso em: 3 jul. 2022].
SILVA, Rafaela Maria Martins da; PANDO, Rosimeire Aparecida. Visibilidade feminina na história da arte. Revista Caminhos Unifadra, Dracena, v. 2, n. 1, 2017, pp. 1-16 [https://fundec.edu.br/portal/revista_caminhos/artigos_v02/art006/pdf/artigo006.pdf - acesso em: 25 set. 2021].
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Entre convenções e discretas ousadias: Georgina de Albuquerque e a pintura histórica feminina no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 17, n. 50, 2002, pp. 143-159 [https://doi.org/10.1590/S0102-69092002000300009 - acesso em: 6 jan. 2021].
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Modernismo brasileiro: entre a consagração e a contestação. Perspective. Actualité en histoire de l’art, 2, 2013a [https://doi.org/10.4000/perspective.5539 - acesso em: 10 jul. 2022].
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. O Auto-retrato Feminino no Brasil Oitocentista: Abigail de Andrade e os impasses da representação. Caiana - Revista del Historia del Arte y Cultura Visual y Cultura Visual del Centro Argentino de Investigadores de Arte, Buenos Aires, n. 3, 2013b [http://caiana.caia.org.ar/template/caiana.php?pag=articles/article_2.php&obj=119&vol=3 - acesso em: 26 ago. 2020].
SJÅSTAD, Øystein. Kitty Kielland as a “New Woman’”. Scandinavian Studies, Maryland, v. 92, n. 4, 2020, pp. 492-520 [https://doi.org/10.5406/scanstud.92.4.0492 - acesso em: 5 out. 2020].
SOUZA, Viviane Viana de. Dois pesos e duas medidas: analisando obras de Abigail de Andrade e Almeida Junior. In: Encontro de História da Arte, 8, 2012, Campinas. Anais [...], Unicamp, Campinas, 2012, pp. 725-733 [https://www.ifch.unicamp.br/eha/atas/2012/Viviane%20Viana.pdf - acesso em: 26 ago. 2020].
SOUSSLOFF, Catherine M. Review: Angelica Kauffman: A Continental Artist in Georgian England. The Art Bulletin, New York, v. 76, n. 1, 1994, pp. 175-177 [https://doi.org/10.2307/3046012 - acesso em: 4 jul. 2022].
SUTHER, Judith D. A House of Her Own: Kay Sage, Solitary Surrealist. University of Nebraska Press, Nebraska, 1997.
TEDESCO, Cristine. Entre a vida e a obra: a trajetória de Artemisia Gentileschi na perspectiva da historiografia da arte. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. [https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/35290 - acesso em: 3 jul. 2022].
VICKERY, Amanda. Branding Angelica: Reputation Management in Late Eighteenth‐Century England. Journal for Eighteenth‐Century Studies, [s. l.], v. 43, n. 1, 2020, pp. 3-24 [https://doi.org/10.1111/1754-0208.12667 - acesso em: 5 out. 2021].
WEIDMAN, Jeffrey. Artists in Ohio, 1787-1900: a biographical dictionary. [S. l.]: Kent State University Press, 2000 [https://books.google.com.br/books?hl=pt-PT&lr=&id=ZdICm_W8xKwC&oi=fnd&pg=PR7&dq=Mary+Sayre+Haverstock%3B+Jeannette+Mahoney+Vance%3B+Brian+L.+Meggitt.+Artists+in+Ohio,+1787-1900:+A+Biographical+Dictionary&ots=s8jIGfQI8j&sig=EWl18_5CUK6CNsMpJnZ1xEXfp7g&redir_esc=y#v=onepage&q=Mary%20Sayre%20Haverstock%3B%20Jeannette%20Mahoney%20Vance%3B%20Brian%20L.%20Meggitt.%20Artists%20in%20Ohio%2C%201787-1900%3A%20A%20Biographical%20Dictionary&f=false - acesso em: 4 jul. 2022].
ZAPATA, Aitana Monge. María Blanchard, una mujer en la vanguardia. Razón y fe, Madrid, v. 267, n. 1373, 2018, pp. 265–269 [https://revistas.comillas.edu/index.php/razonyfe/article/view/10034 - acesso em: 14 jul. 2022].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cristina De Jesus Sousa, Maria Liz Cunha De Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.