FAMILY AND SCHOOL APPROACH: reflecting on the challenges of this relationship in the academic development of children
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n1p263-282Keywords:
family, school, learning development, family integrationAbstract
This article addresses the theme of family and school in a school unit in the rural area of the municipality of Pio XII - MA. Our reflection is focused on the need for effective participation of parents in the school life of children, to ensure integration and promote a permanent dialogue between school and family. When these relationships are not established, we have negative consequences for the entire society. Our objective is to understand the reasons that make parents absent from school and fail to monitor the development of their children's learning. The family is the original institution responsible for the educational basis of children in terms of the process of developing identity, principles and values that are indispensable to human beings for their coexistence in society. The school, in turn, has an extremely important role in systematizing, guiding and forming knowledge as a social and political subject capable of seeking emancipation as a citizen integrated into a society. Throughout history, families and schools have undergone transformations that directly affect the relationships established in the educational development and learning process of children, which only become effective when there is integration between those who educate, teach and learn. It is necessary to establish a rapprochement between families and schools, as partners in school education. The family is a space for the construction of citizens' identities, and the school plays the role of developing learning. From this perspective, we have the legal guarantees that govern the subject, as well as authors who support our reflection, such as Freire, Piaget, Alarcão, Tiba, among others, who contribute with their studies pointing out integrated actions to minimize the difficulties presented in this family-school relationship. This study has a qualitative approach, with empirical research in a Basic Education School Unit in the municipality of Pio XII MA. The data were collected through questionnaires, administered to parents and teachers, which after analysis revealed the lack of integration between family and school, which compromises the children's academic performance.
Downloads
References
ALARCAO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001
_____. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez,2003.
BRASIL. Presidência da República. Lei n∫ 8.069 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e d· outras providências. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm>. Acesso em: 03 abril de 2019
BRASIL, Ministério da Educação, LDB 9E94/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação de 20 de dezembro de 1996.Brasília.
DESSEN, Maria Auxiliadora: POLONIA, Ana da Costa. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia (Ribeirão Preto) online. 2007.Vol.17, n 36, PP.21- 32INSSP 0103 863x. disponível em: http//dx.doi.org/10.1590/50103-863x 2007000100003.Acesso em: 30 julho 2013.
FREIRE, Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30ªed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, Olho d’ Água: 1997.
OLIVEIRA, L.C.F. Escola e família numa rede de encontros: Um estudo das representações de pais e professores. São Paulo: Cabral editora 2002, P.107
OSÓRIO: Luiz Carlos. Família hoje. Porto Alegre: Artes Médicas 1996
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 2 edição São Paulo: Ática, 2001, P.17
PARO, V.H. Qualidade do ensino: a contribuição dos pais. São Paulo: Xamã, 2007.Campinas Papirus, 1999.
PAROLIM, Isabel. As dificuldades de aprendizagem e as relações familiares. Fortaleza, 2003, P.99.
PIAGET, Jean. Para onde vai à educação? Rio de Janeiro: José Olímpio, 2007, P.50
PRADO, Danda. O que é família. 3 edição São Paulo Brasiliense 1981, p.09
REIS, José R.T. Família, emoção e ideologia. In: LANE, Silvia. Psicologia social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense 2001, P.99
SAMPAIO, Talita Leite. A importância da relação família e escola na formação do aluno. 2012, P.54 Trabalho de Conclusão de curso. Faculdade, Cearense CE, 2012
TIBA, Içami, Família de Alta Performance; conceitos contemporâneos na educação, Integrare Editora, rio de Janeiro 2015
TIBA, Içami, Quem Ama, Educa! Formando cidadãos éticos; Integrare Editora,10ª ed., 2008.
SERAPION, Mauro. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde algumas estratégias para a integração. Ciênc. saúde coletiva. 2000, Vols., n,1pg 189- 192.
VARANI, A :SILVIA, D.C. A relação família-escola: implicações no desempenho escolar dos alunos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Brasileira de estudos pedagógicos.
V91, n 229.P.511, set/dez 2010. Disponível em: http//rep.inep.gov.br/indez.php/RBEp/article/viewfile/1643/1364.Acesso em5 de agosto 2013
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iracy de Sousa Santos, Irani da Silva Sales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.