DIGITAL TECHNOLOGIES: REFLECTIONS ON THE EDUCATIONAL CONTEXT DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p3268-3284

Abstract

This text discusses issues related to the educational context during the pandemic. The methodology is based on a bibliographic review with a qualitative approach, based on authors who discuss the topic, demonstrating the fragility of public education and the challenges faced by teachers, students, and families during the COVID-19 pandemic. The study demonstrated that, to consider equity in education, it is necessary to invest in teacher training, promoting pedagogical knowledge, and also the use of Digital Information and Communication Technologies (DICTs), as it is necessary to equip schools with access to digital technologies. It is essential to strengthen the maintenance and expansion of public and democratic education as a common good, without resorting to personalized, consumerist education based on neoliberal ideas that do not include everyone. The findings lead to reflection on the various educational ideologies and perspectives, thus requiring a comprehensive understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Fátima Sousa Silva, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Doutora em Educação UNESP/Campus Rio Claro SP. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão UEMA; Graduada em Letras/Português/FAEL; Mestrado/UFPI; Especialização ( Lato Sensu) em LIBRAS; Educação Especial/Inclusiva - UEMANET e Gestão Ambiental FIJ. Professora do Magistério Superior Adjunto A, UFMA. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa; Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Participação Democrática e Direitos Humanos-GEPEPDH/UNESP e do Grupo de Estudos e Pesquisas em "Políticas e Gestão da Educação Superior" - GEPES/UNESP. 

Elisangela Sousa de Araújo , Universidade Federal do Maranhão – UFMA/Campus Pinheiro

Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas/UFMA, Doutora em Ciências/ UFRRJ, Professora Associada 2 na Universidade Federal do Maranhão/UFMA. Área de atuação: conservação de recursos genéticos locais e ensino de biologia. Membro do Grupo de Pesquisa em Biodiversidade e
Interdisciplinaridade em Ensino de Ciências Naturais- liderança

Lucio Carlos Dias Oliveira, Universidade Federal do Maranhão – UFMA Campus Pinheiro

Graduação em Educação física; graduação em Ciências Sociais; Mestrado e Doutorado em Educação. Professor do curso de Educação Física CCPI/UFMA l. Líder do grupo de Pesquisa da corporeidade CORPORALITÁ.

Roberto Santos Ramos , Universidade Federal do Maranhão – UFMA/Campus Pinheiro

Doutor em Filosofia pela UERJ (2022). Possui Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA (2002), Especialização em Educação Ambiental (UEMA), e Mestrado em Sustentabilidade de Ecossistemas (UFMA). Professor da Universidade Federal do Maranhão do campus de Pinheiro. Área de interesse: Educação, com ênfase em Biologia, Ecologia, Gestão de Recursos Naturais, Educação Ambiental, Justiça Ambiental, Sustentabilidade e Desenvolvimento. 

Jaciele Santos da Silva Sousa, Universidade Federal do Maranhão – UFMA

Acadêmica do 12º período de Medicina na Universidade Federal do Maranhão – UFMA

Elba Cristina Froz da Luz, Escola Municipal Inah Rego/ Presidente Sarney/MA

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão – UEMA/Campus de Pinheiro, é docente da Escola Municipal Inah Rego/ Presidente Sarney/MA

Published

2025-09-19

How to Cite

Silva, M. de F. S., Araújo , E. S. de, Oliveira, L. C. D., Ramos , R. S., Sousa, J. S. da S., & Luz, E. C. F. da. (2025). DIGITAL TECHNOLOGIES: REFLECTIONS ON THE EDUCATIONAL CONTEXT DURING THE COVID-19 PANDEMIC. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, 11(2), 3268–3284. https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p3268-3284

Issue

Section

Literature Review