A Presença Indígena no Paraná: História, Cultura e Desafios Contemporâneos
História, Cultura e Desafios Contemporâneos
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p892-918Keywords:
Indigenous peoples, Cultural diversity, Ethnic identity.Abstract
The Indigenous influence in Brazil is profound and permeates various aspects of the nation’s culture and identity. Since Portuguese colonization in the 16th century, Indigenous peoples have significantly contributed to the formation of Brazilian society, despite centuries of exploitation, genocide, and ethnocide. This article examines the cultural diversity of Indigenous ethnic groups in Paraná, highlighting their ethnic and identity traits, as well as the contemporary challenges they face. The research is based on anthropological studies, such as those by Mota (2008), Parellada (2006), and Grupioni (2014), as well as works on Indigenous education, like those by Faustino (2006), Novack (2008), and Baniwa (2019). The analysis was conducted from a historical-dialectical materialist perspective, considering Paraná’s Indigenous communities as part of a broader context that reflects the reality of a colonized and subalternized country. The study highlights the cultural richness of these peoples and their resistance in the face of historical adversities, emphasizing the importance of valuing their traditions and current struggles. Despite marginalization, Paraná’s Indigenous ethnic groups maintain their identities and contribute to Brazil’s cultural diversity, reinforcing the need for policies that ensure their rights and preservation.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 6.001, de 19 de dezembro de 1973. Dispõe sobre o Estatuto do Índio. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l6001.htm. Acesso em: 15 abr. 2024.
FAUSTINO, R. C.; MENEZES, M. C. B.; NOVAK, M. S. J. Políticas de inclusão e formação de educadores indígenas Xetá no Paraná: aprendizagem e revitalização cultural. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 303-321, 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10744. Acesso em: 02 abr. 2025.
FERNANDES, J. L. Os índios da Serra dos Dourados: os Xetá. In: Reunião Brasileira de Antropologia, 3., 1959, Recife. Anais [...]. Recife: Imprensa universitária, 1959. p. 27-46.
HELM, C. M. V. Os Xetá: a trajetória de um grupo tupi-guarani em extinção no Paraná. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994. p. 105-112. (Anuário Antropológico n. 92). Disponível em: file:///C:/Users/DELL/Downloads/Dialnet-OsXeta-7404693.pdf.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Tendências demográficas: uma análise dos indígenas com base nos resultados da amostra dos censos demográficos. De 2000 A 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL. Serviço de Proteção aos Índios (SPI). Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/Servi%C3%A7o_de_Prote%C3%A7%C3%A3o_aos_%C3%8Dndios_(SPI). Acesso em: 19 ago. 2023.
MISUZAKI, T. I. A luta dos povos guarani no extremo oeste do Paraná. Revista Pegada: Mundo do Trabalho, São Paulo, v. 6, n. esp.1, p. 75-88, maio 2015.
MOTA, L. T. (Org.). As cidades e os povos indígenas: mitologias e visões. Maringá: Eduem, 2009.
MOTA, L. T.; ASSIS, V. S. Populações indígenas no Brasil: histórias, culturas e relações interculturais. Maringá: Eduem, 2008.
PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação do Estado do Paraná. Relatório sobre construções e reparos das escolas indígenas. Curitiba, 2023.
PARELLADA, C. I. Vida indígena no Paraná: memória, presença, horizontes. Curitiba: Provopar, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ionah Beatriz Beraldo Mateus, Ademir Nunes Gonçãves, Mariulce Leineker

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.