15 Years of the Tutorial Education Program in Dentistry at UFPR: A Journey of Excellence and Innovation
DOI:
https://doi.org/10.36557/2009-3578.2025v11n2p3566-3596Keywords:
Dental Education, Applied Research, Community OutreachAbstract
Introduction: The Tutorial Education Program (PET) is a public policy aimed at the comprehensive education of students through the inseparability of teaching, research, and outreach. This study analyzes the trajectory of the PET Dentistry group at the Federal University of Paraná (UFPR) from 2009 to 2024, highlighting its contributions to expanded training in Dentistry. Methodology: This is a qualitative, exploratory, and descriptive study, based on the documentary analysis of internal records, reports, visual materials, and academic productions accumulated over 15 years of the group’s activities. Results: The actions of PET Dentistry UFPR were organized into three educational pillars. In teaching, the highlights included academic meetings, Journal Club, mentoring, workshops, and complementary training courses in management, curriculum development, and scientific tools. During the pandemic, the group adapted with virtual meetings, study guides, and the production of educational videos. In research, there was a noticeable increase in scientific production, with participation in national and international events, awards, publications in journals, and the organization of collections and e-books. In outreach, the group operated in various scenarios within the SUS (Brazil’s Unified Health System), including hospitals, specialized centers, and primary care services. Noteworthy projects included REABILITAR (Maxillofacial Prosthetics), LabSIM (realistic simulation and virtual reality), and the Down Syndrome Clinic. The group also established itinerant actions such as the "New Smiles Expedition", "Health Is Our Beach", and participation in the Courses and Professions Fair. It produced educational materials, carried out health campaigns, organized outreach events, and promoted interprofessional training. Discussion: The group’s journey reflects a critical, ethical, and socially engaged educational practice, aligned with the principles of public universities and the contemporary challenges of Dentistry. Conclusion: PET Dentistry UFPR stands as a consolidated experience in comprehensive education, grounded in academic excellence, social responsibility, and the promotion of a humanized and interdisciplinary approach to dentistry.
Downloads
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 11.180, de 23 de setembro de 2005. Institui o Projeto Escola de Fábrica, autoriza a concessão de bolsas de permanência a estudantes beneficiários do Programa Universidade para Todos – PROUNI, institui o Programa de Educação Tutorial – PET, altera a Lei nº 5.537, de 21 de novembro de 1968, e a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 26 set. 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Manual de orientações básicas do Programa de Educação Tutorial (PET). Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PET/pet_manual_basico.pdf.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Educação Tutorial – PET, 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/pet.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 976, de 27 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa de Educação Tutorial (PET). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 27 jul. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.046, de 7 de novembro de 2007. Altera os valores das bolsas de tutoria concedidas a professores tutores participantes do Programa de Educação Tutorial – PET. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 8 nov. 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.632, de 25 de setembro de 2006. Dá nova redação ao § 2º do art. 12 da Portaria nº 3.385, de 29 de setembro de 2005, que dispõe sobre o Programa de Educação Tutorial – PET. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 26 set. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 3.385, de 29 de setembro de 2005. Dispõe sobre o Programa de Educação Tutorial – PET. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 30 set. 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. Brasília, DF: MEC, 2021.
CORRÊA, A. F. A origem do Programa de Educação Tutorial: algumas contribuições e referências que rememoram este processo. Revista Multiface Online, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 93–103, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.29327/223163.9.1-5.
DEUS, G. B.; KRUG, M. R. Avaliação de um Projeto de Extensão Universitária na Percepção de Professores da Educação Básica. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 14, n. 3, p. 446–453, 2018.
FAKAI, U. R. et al. The Digital Landscape of Higher Education: Unpacking the Influence of Social Media on Student Academic Life. International Journal of Applied and Advanced Multidisciplinary Research, v. 2, n. 6, p. 467–478, 2024. DOI: 10.59890/ijaamr.v2i6.1827.
FORPROEX – FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, AM: UFMG, maio 2012. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra, 1996.
GAMA, J. C. F.; SANTOS, W. dos; SCHNEIDER, O. O programa de educação tutorial educação física do CEFD/UFES: desmontando monumentos e construindo uma história (1994–2018). Journal of Physical Education, v. 31, n. 1, p. e-3104, 2020. DOI: 10.4025/jphyseduc.v31i1.3104.
GATTÁS, M. L. B.; FUREGATO, A. R. F. Interdisciplinaridade: uma contextualização. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 323–327, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002006000300011.
GOMES, M. P. C. et al. O uso de metodologias ativas no ensino de graduação nas ciências sociais e da saúde: avaliação dos estudantes. Ciência & Educação, v. 16, n. 1, p. 181–198, 2010.
GREMSKI, Fernanda Stabach; FIGUEIRA, Pedro Martini Haddad; DE MOURA, Pâmela Olivia; TAFFAREL, Júlio César; MAGALHÃES, Luiza Iaizzo; DAUFENBACH, Leticia; PERES, Yasmin Cristina; PUPO, Yasmine Mendes. Evidence-based dentistry: structuring a Journal Club, a teaching and learning strategy. INTERFERENCE: A JOURNAL OF AUDIO CULTURE, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 3017–3035, 2025. DOI: 10.36557/2009-3578.2025v11n2p3017-3035.
KAHHALE, E. M. S. P. et al. Rumo aos 25 anos de história do Programa de Educação Tutorial (PET/MEC/SESu) na PUC-SP. Psicologia Revista, v. 28, p. 593–623, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/2594-3871.2019v28i3p593-623.
PAIVA, M. R. F. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE – Revista de Políticas Públicas, v. 15, n. 2, 2016.
PEDUZZI, M. et al. Trabalho em equipe: uma revisita ao conceito e a seus desdobramentos no trabalho interprofissional. Trabalho, Educação e Saúde, v. 18, e0024678, 2020. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00246.
PUPO, Y. M. et al. The impact of mentoring on the training of dentistry academics at the Federal University of Paraná. Revista Odontológica da UNESP, [S. l.], v. 53, e20240029, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-2577.02924.
SANTANA, R. R. et al. Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, v. 2, e98702, 2021. DOI: 10.1590/2175-623698702.
SILVA, T. R.; CANTO, G. L. Integração odontologia-fonoaudiologia: a importância da formação de equipes interdisciplinares. Revista CEFAC, v. 16, n. 2, p. 598–603, 2014.
SIVARAMAKRISHNAN, G. et al. Use of social media to view and post dentistry-related information in Bahrain: a cross-sectional study. Healthcare Informatics Research, v. 29, n. 1, p. 31–39, 2023. DOI: https://doi.org/10.4258/hir.2023.29.1.31.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.
TOSTA, R. M. et al. Programa de educação tutorial (PET): uma alternativa para a melhoria da graduação. Psicologia América Latina, n. 8, nov. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2006000400004&lng=pt&nrm=iso.
VALESAN, L. F. et al. Programa de Educação Tutorial em Odontologia e Fonoaudiologia da Universidade Federal de Santa Catarina: um relato de experiência. Revista Eletrônica de Extensão – Extensio, v. 17, n. 36, 2020. DOI: 10.5007/1807-0221.2020v17n36p94. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1807-0221.2020v17n36p94.
YE, H.; LI, R. The Role of Social Media in Promoting Academic Engagement and Enhancing Management Efficiency. Academic Journal of Science and Technology, v. 10, n. 3, p. 185–191, 2024. DOI: 10.54097/k9mvbg17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Julio Cesar Taffarel, Larissa Cieslinsky Gomes, Gabriel Tonetti, Gabrieli Secundo, Leonardo Marques de Oliveira, Lucas Santos Spada, Yasmine Mendes Pupo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Você tem o direito de:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial.
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.